+ Yorum Gönder
Okul ve Eğitim ve Bilgi Arşivi Forumunda Zıt Tepki ve Karşıt Koşullanma Farkı nedir Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Nevriye Uzun
    Üye

    Zıt Tepki ve Karşıt Koşullanma Farkı nedir








    Zıt Tepki ve Karşıt Koşullanma Farkı nedir







  2. Asel
    Bayan Üye





    Zıt Tepki ve Karşıt Koşullanma Farkı nedir

    Zıt Tepki ve Karşıt Koşullanma Farkı Hakkında Bilgi

    Zıt Tepki ve Karşıt Koşullanma Farkı İle İlgili Bilgi

    Zıt Tepki ve Karşıt Koşullanma Farkı



    Zıt Tepki ve Karşıt Koşullanma

    Zıt tepki ve karşı koşullamanın farkı:


    Zıt Tepki bir "Bitişiklik Kuramı" ilkesidir. Karşı Koşullanma ise bir "Klasik Koşullanma" ilkesidir. İlk olarak Zıt Tepki kavramının Btişiklik kuramı temsilcilerinden Guthrie'ye ait olduğu bilinmelidir. Bu bilgi büyük oranda ayırt edici bir durumdur.



    ZIT TEPKİ

    Guthrie'yi kısaca hatırlarsak:

    - Öğrenme tek seferde gerçekleşir(sonunculuk ilkesi). Pekiştirece gerek yoktur. Tekrarın öğrenme üzerinde hatırda kalması dışıda bir işlevi söz konusu değildir.

    Demek ki "Zıt Tepki" Guthri'ye ait bir kavramsa,

    1- Öğrenmenin tek seferde gerçekleşmesi gerekmektedir.

    Örnek: Kediden korkan bir çocuğa, annesinin kucağında bir kedi gösterildiğinde tek seferde öğrenme gerçekleşmiş olalıdır. Zaman içinde kedi korkusu ortadan kalkar ifadesi burada kullanılamaz! (tek sefer, bitişiklik, sonunculuk ilkesi)

    2- Öğrenmenin tek yasası bitişikliktir

    Örnek: İtici uyarıcı kedi + çekici uyarıcı anne ortama tek seferde ve aynı anda verilirler. Yani bir U+U bitişikliği yaşanmıştır.

    KARŞI KOŞULLANMA

    Oysa Karşı koşullanma da bir uyarıcıya verilen tepki başka bir uyarıcı ile zaman içeirsinde ve farklı zamanlarda verilerek tepki değiştirilir. Yani bitişiklik U+U şeklinde olmaz. Bir anda olmaz. Zamanla ve aşamalı olarak ortaya çıkar.

    Örnek: A öğretmenini sevmeyen çocuk derside sevmez (A öğretmen ve Ders arasında bir koşullanma vardır. Derse gösterilen tepi öğretmene gösterilen tepkidir.) A öğretmeni tayin olur ve okuldan gider (uyarıcı ortamdan çekildi) B öğretmeni derse girmeye başlar.(Ortama yeni bir uyarıcı geldi) B öğretmenini sevmeye başlayan çocuk, zamanla, derse karşı da nefret yerine sevgi geliştirmeye başlar. (Koşullanma zamanla gerçekleşti. Artık ders uyaranı ortamdan çekilmiş olan eski uyarıcıya değil, ortama giren yeni uyarıcıya koşullanmıştır.)

    Örnek 2:

    Zil + Et --> Salya

    X (defa) tekrar var

    Zil --> Salya (artık bu davranış öğrenildi)

    Zil --> Salya + Elektrik --> Kaçma (ortama zilden sonra öğrenilen et değil yeni bir uyarıcı verildi)

    X (defa) tekrar var

    Zil --> Kaçma )artık zilden sonra ete değil, elektriğe koşullandığı için davranış karşıt başka bir duruma genellenmiş. Karşıt koşullama gerçekleşmiştir.





+ Yorum Gönder