+ Yorum Gönder
Gizliyara Güncel Konu Arşivi ve Bilgi Hazinesi Forumunda Memet fuata göre şiir yazabilmek için neler yapılması gerekir Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Ziyaretçi

    Memet fuata göre şiir yazabilmek için neler yapılması gerekir








    Mehmet Fuat'a göre şiir yazabilmek için neler yapılır? ve hangi özelliklere sahip olmak gerekir? kısaca açıklar mısınız







  2. Dr Zeynep
    Bayan Üye





    memet fuata göre şiir yazabilmek için neler yapılması gerekir

    memet fuata göre şiir yazabilmek için neler gerekir


    Orhan Veli şiiri kolaymış, kolayca yazılıveren şiirmiş. Fazıl Hüsnü Dağlarca gibi yazmak güçmüş. Konuşmanın bu yola neden döküldüğünü de hatırlıyorum : Behçet Necatigil kendi alışılmış şiirinden uzaklaşan birtakım denemeler yapıyordu o günlerde. Fazıl Hüsnü Dağlarca’ya yönelen denemeler. Ya da bana öyle gelmişti. “Ne gereği var bunun?” gibi bir söz etmiştim. Aldığım yanıt şu olmuştu : “Güç şiire yönelmek istiyor. Bir kolaylığı vardı şiirinin, ondan kurtulmak istiyor.” Sonra işte o yukardaki düşünce
    Oysa ben bunun tam tersine inanıyordum. Gerçi Behçet Necatigil bir biçim kolaylığına ermiş sanatçılardandı. Dış yapı bakımından alışılmış bir biçimi sürdürüyordu (tekrarlıyordu da denebilir). O yapıyla, o söyleyişle kolayca kendi kendisi olabiliyordu. Bundan bıkmıştı belki. Ama içerik bakımından, duygu, düşünce bakımından bir kolaylığa yönelmiş olduğu söylenemezdi. Her şeyden önce, şiir duymaya, şiir düşünmeye, şiir yaşamaya çalışıyordu. Yeni şairler arasında, yazdıkları ile yaşayışını onun kadar bağdaştırabilmiş pek az kimse vardı. Daha önce çözülmemiş, sanatlaştırılma yöntemleri ortaya konmamış bir duygu, bir düşünce yükünü, kendi taşıdığı bir yükü çözmeye, sanatlaştırmaya çalışmış, böylece de kendisine özgü bir dış yapıya, bir biçime ulaşmıştı, bir bireşim, bir içerik ile biçim bireşimi yaratmıştı. Sonra belki o dışı, o biçimi doldurup boşaltarak (dıştan içe, biçimden içeriğe giderek) bir alışkanlığı sürdürürken, şiirlerini çoğaltırken bunda bir kolaylık gördü - biçimin kalıplaşmasından gelen bir kolaylık - ondan kurtulmak istedi.
    Gene de Behçet Necatigil şiirine kolay şiir demeyi aklım almıyor.
    Hele Orhan Veli! Şiiri bütün kolaylıklarından sıyıran, sonuna kadar güçleştiren, “yazılamaz”ın kıyısında dolaşan bir sanatçı! Ne zaman Garip’i elime alsam bunu düşünürüm. Garip akımı kadar şiirin elini kolunu bağlamak istemiş akım azdır sanıyorum.
    Orhan Veli o kitaba yazdığı ön yazıda, şiirin ne olmadığını anlatırken, ya da anlatmaya çalışırken o kadar çok şeyi bir yana atmıştı ki şiir “yazılamaz” bir şey olmuştu. Bütün kolaylıkların ötesinde, salt şiir. Ama Garip’teki şiirler gerçekten o yazıdaki düşüncelerin “NETİCE”si mi? Sanmıyorum. Yazıda kötülenen kolaylıklar - belli belirsiz - gene girmişti o şiirlere (bugün belli belirsiz değil, açıkça görülüyor). Ama öylesine az girmişti ki! “Yazılamaz”ı “yazılabilir” kılacak kadar. O şiirler belki de dilimizin en güç şiirleriydi. Orhan Veli’nin şiir alanındaki gelişmesi şöyle de özetlenebilir : kolaylıklara dönüş. En güzel şiirlerini, son yıllarında yazdığı şiirleri yazarken şiirin kolaylıklarından bol bol yararlanıyordu




+ Yorum Gönder