+ Yorum Gönder
Güncel Konular ve Bunları Biliyormuydunuz Forumunda Köprü yapımında kullanılan büyük demir direkler suyun içinde nasıl sabitleniyor? Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Mineli
    Devamlı Üye

    Köprü yapımında kullanılan büyük demir direkler suyun içinde nasıl sabitleniyor?








    prü Yapımında Kullanılan Büyük Demir Direkler Suyun İçinde Sabitlenmesinin Sebebi Hakkında Bilgi

    Yapılan araştırmalara göre Köprü ayaklarının (büyük demir direklerin) akarsu yatağı içine korumasız olarak yerleştirilmesi söz konusu değildir. Köprü taşıyıcı yapısı çelikten yapılmış dahi olsa, su yatağı içine yerleştirilen ayaklar genelde betonarme olarak düzenlenmektedir. Eski köprülerde dahi çelik veya demir ayaklar yapılmış dahi olsa bunların su altında kalacak bölümü tas ve/veya betonla korozyona (paslanmaya) karşı korunmaktadır.

    Akarsu veya deniz tabanına oturan köprü ayaklarının temellerinin yapımında belirli özel yöntemler kullanılmaktadır. Bunların amacı akarsu veya deniz tabanındaki gevşek veya zayıf zeminin derinliklerindeki sağlam zemine temelleri oturtmaktır.

    Bunun için uygulanan yöntemlerden biri, yüzer sahmerdan (buhar basıncıyla çalışan büyük çekiçler) kullanarak su altındaki zemine sağlam alt tabakaya ulasana kadar kazıklar çakmaktır. Bu kazıklar eskiden sudan etkilenmeyecek malzemeden yapılmış (mese vb.)ve çürümeye karşı dayanacak şekilde kimyasal işlem görmüş ahşap kazıklardı. Bugün ise çelikten borular çakılıp bunların içinin özel yöntemlerle su altında betonarme ile doldurulması yöntemi uygulanmaktadır. Su altında köprü ayağı
    temellerinin yapımında kullanılan başka bir yöntem de batırılmış betonarme "keson" yöntemidir. "keson" adini verdiğimiz betonarmeden yapılmış "sandıklar" su tabanına oturtulup özel araçlar kullanan dalgıç işçilerce su altındaki zemine gömülür. İstenen derinliğe ulasana kadar bunlar üst üste eklenebilir sonra içleri betonarme ile doldurularak köprü ayakları bunlara oturtulur.
    Uygulanan bir ileri teknoloji de, kesonlar su altı kazısıyla sağlam zemine oturtulup uçları su yüzeyinin üstüne çıktıktan sonra bunlara içindeki suyun boşaltılması ile birlikte basınçlı hava uygulayarak kuru bir iç mekan oluşturmak ve bu basınçlı ortamda sağlık sınırlarından izin verdiği sürece çalışan işçilerle betonarme temelin oluşturması yöntemidir.

    Su tabanındaki kayalık bir sağlam zemin bulunduğu taktirde, köprü üst yapısı ayağın bu noktadaki temele oturtulmasını sağlayacak şekilde tasarlanır ve tamel doğrudan bu noktaya batırılan beton bloklara veya kaya dolgulara dayandırılır.

    Su altında köprü temeli oluşturmak pahalı ve zahmetli bir is olduğundan , çağdaş teknik ve malzemelerle uzun açıklıklar oluşturulup su altındaki zemine oturan temellerden kaçınmak veya bunların sayısını en aza indirmeye çalışmaktadır.








  2. Muhammed
    Özel Üye





    prü yapımında kullanılan direklerin korumasız bir şekilde suyun dibinde bırakılması elbette söz konusu olamaz. Çok eski yıllarda bile köprü yapımlarında kullanılmakta olan çelik malzemelerin suyun dibinde kalan kısmı pas tutmayacak beton ile özel olarak hazırlanırdı.




+ Yorum Gönder