+ Yorum Gönder
Gizliyara Güncel Konu Arşivi ve Ders Notları Forumunda 9.sınıf dil ve analtım kitabı sayfa 40 yapan varmı Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Ziyaretçi

    9.sınıf dil ve analtım kitabı sayfa 40 yapan varmı








    9.sınıf dil ve analtım kitabı sayfa 40 yapan varmı







  2. Asel
    Bayan Üye





    9.sınıf dil ve analtım kitabı

    9.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Cevapları

    Sayfa 4:
    Soru1: Sürekli iletişim içindeyiz metninde nasıl bir iletişimin tanımı yapılmaktadır?
    Cevap1:Beden diliyle de iletişim yapılabilir.Doğan Cüceloğlu’na göre de; kişinin yaptığı, yapmadığı söylemedi ve söylediği herşeyin anlamı vardır.Bir kişiyle iletişmek için onu görmemiz yeterlidir.
    Soru2: İletişimi nasıl tanımlarsınız?
    Cevap2:Yazılı sözlü ve beden dili ile duygu ve düşüncelerimizi karşıdakine ifade etmemize, aktarmamıza iletişim denir.
    Soru3: Sürekli iletişim içindeyiz metnine göre iletişim hangi durumlarda gerçekleşmektedir?
    Cevap3:iki insanın birbirinin farkına vardığı andan itibaren iletişime başladığı belirtiliyor.
    Soru4ille gerçekleştirilen iletişim ile diğer iletişim türleri arasindaki farkları belirtiniz.
    CevaP4ille yapılan iletişim sözlüdür, kesin ifade içerir.Diğer iletişim türlerinde karsıdakinin kavraması farklıysa; farklı şeyler anlayabilir.


    Sayfa 5:
    a ) çünkü ; duygularımız karşıdakine iletişimle aktarırız.
    b) çünkü ; isteklerimizi daha iyi belirtiriz.
    c) çünkü ; yardımlaşma gereklidir.
    d) çünkü ; anlatamadığımız birçok şeyi iletişimle anlatırız.

    Sayfa 6:
    TABLO
    Gönderici (anne) , ileti (ödevini yaptın mı) , Kanal (sözlü) , Alıcı (çocuk) , Dönüt (ödevimi yaptım)
    bağlam (ev ortamı)

    Resim altındaki boşuklar ;
    a.Gönderici : Trafik Lambaları
    b.İleti : Aracın durması gerektiği
    c.Alıcı : Araç içindeki adam
    ç.Dönüt : Araç duruyor
    d.Bağlam : Cadde

    Sayfa 7
    8.ETKİNLİK : Basın milletin müşterek sesidir.
    9.ETKİNLİK :Oduncu : Odun toplama zamanı
    Çiftçi : Hasat Zamanı
    Öğretmen :Okulların açılması
    10. ETKİNLİK : Sosyal Gösterge : Hastanelerdeki “sus” işareti .
    Dil Göstergesi : Kitap
    Doğal Gösterge : Ağaçların Yaprak Dökmesi

    Sayfa 8
    12.ETKİNLİK
    Dil göstergesi ve dil dışı göstergeler vardır.
    Dil dışı göstergeler : simgeler (ör:bayrak) ve doğal göstergeler ..vs.
    Etkili gösterge dil ile yapılan göstergedir.

    Sayfa 9
    15.ETKİNLİK :
    kulgak / kulak , kangı / hangi , edgü / iyi , kadgu / kaygı
    ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
    1.soru : Gönderici : baba , ileti : arkadaşlarımınız kalbini kırmamak gerektiği
    dönüt : arkadaşlarla kavga etmemek gerekir , alıcı : oğul

    devamı sayfa 10da yani arka sayfada ;

    SAYFA 10
    2.SORU : 1.boşluk : varlık , 2.boşluk : gösterge bilimi
    3.SORU : Y , Y
    4.SORU : A
    5.SORU : B , 6.SORU : E , 7.SORU : B , 8.SORU : A

    Sayfa 11
    Hazırlık Soruları ve Cevapları
    soru-1)Çevrenizdeki insanlarla nasıl iletişim kurduğunuzu anlatınız.
    *Çevremizdeki insanlarla genellikle dil aracılığıyla iletişim kurarız.Fakat bunun dışında iletişim kurarken beden dilimizi yani jest ve mimiklerimizide kullanırız.
    *iletişim kurarken bazı hususlara dikkat etmeliyiz.Karşımızdaki bireye toplumsal kurallar dahilinde davranmalı ve saygı göstermeliyiz.
    soru-2)Konuşma yetnğnzibir süreliğine kullanamazsanız neler olabileceğini belirtiniz.
    *konuşmak her insanın en temel ihtiyaçalrından biridir.Bu ihtiyacı gideremeyen insan iletişimi farklı yollarla gerçekleştirmeye calısır.İnsan iletişim kurmk için jest ve mimiklerini ve ya yazıyı kullanabilir.Fakat bunların hiçbiri konusmanın yerini tutamaz.Çünkü konuşmak insanın kendini en rahat ifade ettiği iletişim şeklidir.
    *Doğrudandır araç istemez.
    soru-3)yanlış anlaşldğnz br drmda hisstklernzi söyleyiniz.
    *Yanlş anlaşılmak hiç kimsenin hoşlanacağı bir durum değildir.Bu yüzden kendimizi ifade ederken seçtiğimiz sözcüklere,tavrımıza,beden dilimize fazlasıyla dikkat etmeliyiz.
    soru-4)İletşm denince aklnza gelenleri yazınız.
    *İletişim denince akla insanların duygu,düşünce ve bilgilerini birbirlerine herhangi bir yolla iletmeleri akla gelir.
    soru-5)Bildiğiniz iletişim yollarını yazınız.
    *Dİlle gerçekleştirilen iletişim.
    *Jest ve mimiklerle grçklştrln iletşm.
    *Resim,şekil,çizgi gibi sembollerle grçklştrln iletşm.
    *simgelerle grçklştrln iletişim.

    İletişim Çeşitleri
    -Konuşarak
    -Yazarak
    -Resim çizerek
    -El-Kol hareketleriyle
    -Gazete ve Televizyon
    -Simgelerle

    SAYFA 12

    SAYFA 13
    1. etkinlik-)
    Dil ile yapılan iletşm dil dışı iletişimden daha etkilidir.Çünküğ bu iletişim şekli ile vermek istediğimiz mesajı en kısa ve anlaşılır şekilde kolaylıkla verebiliriz.
    2.etknlk-)
    Kullanma ve içme sularının saglıga zarar vememesi için belirli oranlarda zararlı maddelerden arınmış olması gerekir.
    ^^Koku bulunmamalı,çözülmş oksjen en azından litrede 6 mg olmalıdr^^
    ^^Karbondiokstn bulnması az miktarda hidrokarbonat içermesi suya ayrı bir lezzet kazandırır.
    3.etkinlik-)
    Bir fiilin hiç bir türetme eki almamış haline basit fiil denir.

    SAYFA 14
    3. Sorunun cevabı : Edebi İşlev
    4.Sorunun cevabı : Şiirsel İşlev

    SAYFA 15
    8.ETKİNLİK TABLO
    —> Dilin İşlevleri
    Heyecan Bildirme İşlevi : Birden karşıma çıkmasın mı!
    Alıcıyı Harekete Geçirme : Hemen yanıma geliyorsun.
    Dil Ötesi : Nokta , cümle sonuna konulan bir işarettir.
    Şiirsel : Çatma kurban olayım çehreni ey nazlı hilal !
    Kanalı Kontrol : Acaba sorular doğru mu cevaplandı?
    Göndericilik : Felsefe düşünce bilimidir.

    ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
    1.Dil , insanın anlatma kabiliyetinin en gelişmiş aracıdır. Doğru (x) Yanlış ( )
    Dil , insanlar arasında iletişimi sağlayan en önemli araçtır . Doğru (x) Yanlış ( )

    2.Cevap “E” şıkkıdır.
    Çünkü ;
    I . Dil Ötesi İşlev’de kullanılmıştır.
    II.Göndericilik
    III.Alıcıyı Harekete Geçirme
    IV.Kanalı Kontrol işlevi’nde kullanılımıştır.

    3. Dilin İnsan hayatındaki Önemi sorusunun cevabına ulaşmak için tıklayın

    Sayfa 17
    TABLO
    Kültür ve DİL
    -İkisi de değişim içerisindedir.
    -İnsan ile birlikte dil ve kültür de vardır.
    -Millet kültürünü dil ile geleceğe taşır.
    -Kültür topluma ait unsurları taşır, dilde kültürü.
    -Dil gündelik yaşamı oluşturur, kültür düzenler.

    Sayfa 19

    2.yukarıdakiverilen metinlerde konuşma dilinde yazı diline……..

    KONUŞMA DİLİ YAZI DİLİ
    ööretmen -> öğretmen
    duyduuma -> duyduğuma
    ayrılcakmışsınız -> ayrılacakmışsınız
    iişallah -> inşallah
    dooru -> doğru
    diildir -> değildir
    eyer-> eğer
    hakkaten -> hakikaten
    diyer -> diğer
    öörencileriniz-> öğrencileriniz
    üzülücez-> üzüleceğiz
    herkez-> herkes
    geş-> geç
    te-> de
    deyerinizi -> değerini v.b….

    Sayfa 20
    4.etkınlık
    ağız,şive,insan,gelenek görenek,konuşma,lehçe denir

    SAYFA 21 – 22
    ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME

    SAYFA 23 – 24
    ÜNİTE SONU ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME CEVAPLARI
    1-)A
    2-)D
    3-)A
    4-)E
    5-)A
    6-)D
    7-)C
    8-)C
    SAYFA 27

    1. KÖKEN: soy, asıl.
    3.kütüphanede kitaplar daha toplu, düzenli,herhangi bir kitap arandığında bulma kolaylığıolabileceği için sınıflandırılır.
    4.dillerin hepsi ortak bir soya sahiptirve bu diller zaman içerisinde soylarından kopup kendi soylarını oluşturmaya başlar, akrabalıklar oluşur.
    5.ortak dil ailesine mensup dillerin aynı yapıda olması gerekmez.çünkü diller sürekli yenilerme değişme içerisindedir, dil ailesinden kopabilir.
    6.türk dili geni bir tarihe sahiptirve yenileşme içerisindeçeşitli kollara ayrılmıştırböylece daha geniş coğrafyalara ayrılmıştır.
    SAYFA 29
    1. ETKİNLİKTek Heceli Diller: Çince, Tibetçe ve Afrika dilleri.
    Eklemeli diller: Türkçe, Moğolca ve Macarca.
    Çekimli Diller: Arapça,İngilizce ve Fransızca.
    SAYFA 30

    ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME 1-)
    …….Akraba diller ya da diller ailesi denir.
    …….Hint-Avrupa

    2-) Doğru
    Yanlış, Çünkü çekimli dildir.
    Yanlış, çünkü moğolcadır.
    Yanlış, Çünkü Bantu dil ailesindendir.

    3-)E
    4-)C
    5-)B
    6-)E
    7-)A

    Sayfa 31
    Hazırlık
    1. türk diline bilimsel olarak yaklaşılması ve dilimizin kuralalrının bilimsel metodlarla net bir şekide ortaya konulması dilin kaynağı hakkında bilgi sahibi olmamız gerektiğini ifade etmek istemiştir.
    2. 8 yy göktürk yazıtlarında geçmiştir.
    3. kültürel ve sosyal gelişmeler
    savaşlar ve göçler
    4.dilde değişme:dilin zaman içinde sosyal kültürel ve siyasi nedenlerden dolayı değişim göstermesidir.
    dilde gelişme:dilin özünden kopmadan doğal yollarla zaman içinde gelişmesidir.
    dilde yozlaşma:dilin özünden uzaklaşması ve özelliklerini yitirmesidir.

    sayfa 36
    3. etkinlik
    bilge kağan yazıtı – eski türkçe göktürk dönemi
    altın yaruk – eski türkçe göktürk dönemi
    divanü lügat-it-Türk – eski türkçe karahanlı dönemi
    çalıkuşu – türkiye türkçesi
    fuzuli divanı – osmanlı türkçesi
    yunus emre divanı – eski anadolu türkçesi
    muhakemetü’l-lügateyn – çağdaş
    nutuk – türkiye türkçesi
    devlet ana – türkiye türkçesi
    Sayfa 38
    ölçme değerlendirme
    1.) göktürk
    2.) doğru,doğru,-,yanlış
    3.)e)karahanlı türkçesi

    sayfa 39- 40 test

    1-b
    2-c
    3-a
    4-e
    5-e
    6-d
    7-b
    8-d
    9-a

    Sayfa 43
    1.soru
    üçüncü şahsın şiirinde noktalama işaretleri yok bu yüzden vurgu ve tonlamaya önem verilmez düz yazı gibi okunur ötekisinde ise vurgu ve tonlamya önem verilir çünkü nerde durup nerde sesimizi yükseltçeğimizi biliriz
    2.soru
    duraklama yerleri noktaların olduğu cümleler
    3.soru
    duraklamalar anlamı etkiler

    Sayfa 45
    1)perili köşk hikayesinde diyalog bölümleri farklı ses tonları ile söylenir.
    2)farklı ses tonlarıyla ses tonları ile söylendikleri zaman değişlikler olur
    3)arkasındaki:
    parlıyordu=küçük ünlü uyumuna uymaz. ünlü daralması vardır.
    gösterdiğim= yumuşama vardır.söyleyişiyi kolaylaştırır
    tavuğu=küçük ünlü uyumunu bozar. yumuşama vardır söyleyişiyi kolaylaştırır
    gözüyle=ünlü düşmesi,takılaşma,”y” kaynaştırma harfidir
    hissetmeyince=ünsüz türemesi vardır söyleyişiyi kolaylaştırır.
    hükmetmezdi=ünlü düşmesi vardır söyleyişiyi kolaylaştırır
    görünüyor=büyük ünlü uyumuna ve küçük ünlü uyumuna uymaz !




  3. Asel
    Bayan Üye
    Sayfa 47
    5. etkinlik
    Bir solukta okumaya çalıştığımız metinde noktalama işaretleri yok.Bu yüzden duraklamadan,vurguya dikkat etmeden okuyoruz. Bu da metinden hiç birşey anlamamamıza sebep oluyor.
    Diğer metinde ise noktalama işaretleri var. Noktalama işaretlerine,vurguya,tonlamaya dikkat ettiğimiz için metin rahatlıkla anlaşılabiliyor.
    6.etkinlik
    noktalama işaretlerine ve anlama dikkat ederim
    7. etkinlik
    1. zorlaştırıyor
    2. eder özellikle tutukluk kusuruna sahip olan kişilerde
    3. evet çünkü okuması güçlü olmayan bir kişi ikinci okumada bazı boğumlama kusurlarını düzeltebilir
    4. duraklardaki nefesi göstermektedir

    4.Soru = O = yuvarlak-kalın-geniş
    U =yuvarlak-kalın-dar
    A =geniş-kalın-düz
    Ö=yuvarlak-ince-geniş
    E=düz-geniş-ince
    I=kalın-dar-düz
    İ=ince-dar-düz

    ölçme değerlendirme
    1.tonlama , durak
    2.d/y
    3.gi/yok/iz/tah/şak/dan/ba/du/şim/çık/lan/çü/miş/bak/bak/bek/daş/ten/yar

    sayfa 48
    anlama ve yorumlama
    2)vurgu ve tonlamaya dikkkat etmeliyiz.kelimeleri doğru telaffuz etmeliyiz.
    4) söyleyişi zorlandıran ses, ”koşullandırılmıştık”

    SAYFA 49
    12.ETKİNLİK
    verdiğin budur gayretim
    bundan başka uyamıyorsun doktor bey,
    üç sepet yumurta sabah kahvaltım,
    teker teker sayamıyorsun doktor bey

    iki tabak pilav bir yanık ayran,
    ister yağlı olsun isterse yayvan,
    yanına kesiyorsun beş kilo soğan,
    yiyosun yiyosun doyamıyorsun doktor bey.
    AŞIK KARAMEHMET

    Sayfa 49
    ÖLÇME DEĞERLENDİRME
    1)şiiri okurken sesin yükselip alçalmasına tonlama denir.
    şiiri okurken nefes alıp verdiğimiz yere durak denir.
    2)D,Y
    3)yokmuş -muş açıkgöz -göz
    izmir -iz aslanağzı -na
    kütahya -ta gözlükçü -lük
    uşak -şak incelmiş -miş
    makedonya -don bakkal -kal
    babaeski -ki kelebek -le
    anadolu -do vatandaş -tan
    şimdi -di gerçekten -ten
    kapatıyordu -tıyordu

    Sayfa 50
    6.Soru
    sert ünsüzler yumuşak ünsüzler
    sürekli ünsüzler : f,h,s,ş ğ,l,m,n,r,v,y,z,g
    süreksiz ünsüzler: ç,k,p,t b,c,d,g

    sayfa 51
    2. ETKİNLİK :
    AİLE : Türkçe kelimelerde iki ünlü yan yana bulunmaz
    MİLLET:Türkçe kelimelerde iki ünsüz yan yana bulunmaz
    AD : -
    SAAT : Türkçe kelimelerde iki ünlü yan yana bulunmaz
    TREN :türkçe kelimelerin başında iki ünsüz yan yana bulunmaz
    PLAN : ” ” ” ”
    VİRAJ :türkçe kelimeler ”J” harfi ile bitmez
    JETON : türkçe kelimeler ”j” harfi ile başlamaz
    KATİP : türkçe kelimeler de ince ”A” harfi yoktur
    KAĞIT : türkçe kelimelerde ince ”A” yoktur

    3. ETKİNLİK

    ÜNLÜ (HECE DÜŞMESİ) : İLERLE-
    ÜNLÜ TÜREMESİ : azıcık
    ÜNSÜZ YUMUŞAMASI : kaşığı
    ÜNSÜZ TÜRMESİ : hakkı
    ÜNLÜ DARALMASI : anlıyor
    ÜNSÜZ DÜŞMESİ : yüksel-
    ÜNSÜZ BENZEŞMESİ: sınıfça

    sayfa 52

    anlama yorumlama

    1-çok, hanımeli çanakkale atatürk kelimelerinde ünlü uyumları aranmaz çnkü birleşik sözcüklerdir…

    (2soru): elma: “e” ince sesli “a” kalın seslidir byk ünlü uyumuna uymaz… “ANNE” : “a” kalın sesli “e” ince sessli dir byk ünlü uymna uymz… çamur: “a”düz ünlüsünden snra “a,e,ı,i,” düz ünlsnden bir tnesi gelir “u”yuvarlak ünlüsü gelmez tavuk:”a”düz ünlüsünden snra “a,e,ı,i” bir tanesi gelir “u” ünsüzü gelmez
    3.sorunun cevabı
    kalınlık incelik uyumu B.Ü.U=geliyor,gülerken,yarınki ,sabahleyin,ekşimtrak,turunçgil

    sayfa 53 tablo;

    Kelimeler————- Ses olayı

    Toprağa——- ünsüz yumuşaması
    omzunda—— ünlü düşmesi
    orağın——— ünsüz yumuşaması
    sarpça——– ünsüz benzeşmesi
    yurda———–ünsüz yumuşaması
    yükselen——–ünsüz düşmesi
    kalbe————ünsüz yumuşaması
    sesizce———-ünsüz türemesi
    alnına———- ünlü düşmesi
    tavrını———- ünlü düşmesi

    Sayfa 54 ve 55
    1-
    b,c,d,g,ğ ünsüz yumuşaması
    p,ç,t,k ” benzeşmesi
    hece düşmesi ” düşmesi
    ünlü türemesi ” türemesi
    2-D,D,D,D,D
    3-B 4C 5C 6A

    Sayfa 55
    Ölçme ve Değerlendirme
    4. C)
    5. C)Olayı ona da başdan sona anlat.
    6. A)Elini hafifçe omzuma koydu, kulağıma eğildi.
    7. Ünsüz yumuşaması

    ölçme değerlendirme 8.soru tablo
    1-b.ü.u uyuyor………….k.ü.u uyuyor
    2-b.ü.u uyuyor………….k.ü.u uyuyor
    3-b.ü.u uymuYOR……….k.ü.u uymuyor
    4-b.ü.u uyuyor………….k.ü.u uymuyor
    5-b.ü.u uymuyor………..k.ü.u uymuyor
    6-b.ü.u uymuyor………..k.ü.u uymuyor
    7-b.ü.u uyuyor………….k.ü.u uyuyor
    8-b.ü.u uymuyor………..k.ü.u uymuyor
    9-b.ü.u uyuyor………….k.ü.u uymuyor
    10-b.ü.u uymuyor(-ken ekinden dolay)………k.ü.u uyuyor..!!

    SAYFA 58:
    5.ETKİNLİK:
    yanlış yazılmış kelimeler-kelimelerin doğru yazımı-yazılış sebebi
    - tv’de: TV de: tv büyük yazılır.
    - baştanbaşa: baştan başa: ikilemeler ayrık yazılır.
    - evde ki hesap: evdeki hesap: ek olan -ki bitişik yazılır.
    - deniz altı(araç): denizaltı: birleşik yazılır.
    - yaptıki: yaptı ki: bağlaç olan -ki ayrı yazılır.
    - geldi: Geldi: cümledir. cümleler büyük harfle başlar.
    - Ahmet bey: Ahmet Bey: özel isimlerden sonra gelen ünvanlar büyük harfle başlar.
    - hiçmihiç: hiç mi hiç: -mi ayrı yazılır.
    - gelmiyen: gelmeyen
    - bir takım(insanlar): birtakım

    ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME:
    1- 1. boşluk: birleşik
    2. boşluk: birleşik
    2-D, Y, Y
    3-D
    4-E
    5-D
    6-B
    7-E
    8-kelimelerin doğru yazılmış halleri: burnuna, Kazakça, terk etmek, redetmek, anlayacak, büyükçek, Karabük’e 23′te
    9-bağlaç olan -ki, ek olan -ki, ilgi eki olan -ki

    SAYFA 62:
    ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME:
    1- 1.boşluk: üç nokta
    2.boşluk: iki nokta
    3.boşluk: -
    4.boşluk: tırnak işareti
    5.boşluk: parantez
    2-D, D, Y, D
    3-D
    4-E
    5-A
    6-A
    7-D
    8-D
    9-B

    SAYFA 64-65

    1. A
    2. C
    3. A
    4. D
    5. E
    6. B
    7. B
    8. B
    9. C
    10. E
    11. D
    12. A
    13. B
    14. C
    -ki, ek olan -ki, ilgi eki olan –ki

    69 hazırlık
    1 )kökler ağaçlar için önemli organlardır çünkü ağaçların hayat kaynağı can damarı kökleridir ağacın kökü kurursa ağaçta kurur
    2)değiştirilirr örneğinn armut ağacınaa elma aşısı yapılırr genleriyle oynanılır elma meyve verir
    3) kelimeler kök halinde bulunur veya köklere bazı eklerin eklenmesiyle oluşur
    4)oluşurr
    5)dildeki gelişme ve değişme dilin canlı bir varlık olmasının kanıtıdır

    İnceleme
    1) heves isim kök
    bil fiil
    göz isim
    ***** isim ve fiil
    2)ser kök
    gi yapım eki
    le çekim eki
    5)çiçek basit
    ayırtılmış türemiş
    doksan basit

    2.Etkinlik
    isimden isim yapan kitap-çı arka-daş
    fiilden isim yapan kaç-ak uy-um
    fiilden fiil yapan anla-t
    isimden fiiil yapan baş-la




  4. Asel
    Bayan Üye
    3.Etkinlik
    sırayla yasıorum
    doğru
    göz
    git
    yarat
    inan
    ağla
    yaş
    dar
    garip
    tembel
    süz
    dinle

    sözcüğün türetilen yeniş sözcükler arasında bir ilişki vardır çünkü kökün üstüne ekler eklenerek yapılır

    etkinlik 4)
    dil birimleri ekleri sözcüklere yeni anlam katar sözcük üretir

    sayfa 71
    6.etkinlik
    basit kelimeler su,çabuk,adam,bardaklarıı,erkekler,kadıni ihtiyarı,kadına…türemiş kelimeler:boyacısı,satan,boyalı,şekerci,iziznli,sa ygılı,parl atıp,ıslanıca,boyama,işlem,tutku,
    birleşik kelimeler:ayakkabı ,cumartesi

    Mesaj: #2RE: 9.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Cevapları

    Sayfa 62

    ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME:
    1- 1.boşluk: üç nokta
    2.boşluk: iki nokta
    3.boşluk: -
    4.boşluk: tırnak işareti
    5.boşluk: parantez
    2-D, D, Y, D
    3-D
    4-E
    5-A
    6-A
    7-D
    8-D
    9-B

    9.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 71 ve 83.Sayfalar Arası

    SAYFA 71:

    6.etkinlik
    basit kelimeler su,çabuk,adam,bardaklarıı,erke kler,kadıni ihtiyarı,kadına…türemiş kelimeler:boyacısı,satan,boyalı,şekerci,iziznli,sa ygılı,parl atıp,ıslanıca,boyama,işlem,tut ku,
    birleşik kelimeler:ayakkabı ,cumartesi

    7. etkinlik
    yapım eki almış kelimeler:ıslanınca,boyama,tut ku,işlem,boyacı,izin li,şekerci,yenmiş,
    çekim eki almış kelimeler:bardaklarını,erkekle r,ihtiyarı,kadına,ış ıdı,askerler,ediyorlardı,kişil eri
    yapım-çekim eki almış kelime:durmadan,üstünde,işleml erine

    SAYFA76:
    1-Y,D,D
    2-C
    sayfa 77:
    3-B
    4-B
    5-kitab-ı ver:belirtme hali
    kiatb-ı kaybolmuş:iyelik eki
    gez-i güzeldi:fiilden isim yapan ek
    okul-a gitti:yönelme hali
    saat üçe beş kal-a geldi:zarf fiil eki
    eli kan-a-dı:isimden fiil yapan ek
    8-kiloca o….:bakımından anlamı
    yürekler acısı…….:abartma anlamı
    böyle çocukça……:benzerlik anlamı
    dayımlar yaza…..:yok
    sınıftaki Ali’ler……:aynı adı taşıyanlar
    gelen misafirleri kapıda……:bulunma hali
    gelen misafirleri ayakta……..:bulunma hali
    bireden ayağa…….:ayrılma hali
    senden iyi arkadaş…….:ayrılma hali
    bence bu kazak……..:göre anlamı
    küçükken sıkıntıdan…….:ayrılma hali
    her taraf kağıttan…….:ayrılma hali
    bir saat önce seni okulda………:bulunma hali
    işe gitmek……….:yönelme hali

    4.etkinlik sayfa 83
    kuşun kanadını tedavi ettirdi = gerçek anlam
    Uçağın kanadında arıza çıktı = yan anlam
    Kırıldı kanadım kaldım çaresiz = mecaz anlam
    Takımın sağ kanadı bu maçta iyiydi = terim anlam

    9.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları 84-85
    Sayfa 84
    3.Macera başlamak üzereymiş o gün,
    Sürücelmiş bu ateş yıllarca … istiare yapılmıştır benzetilen ateş
    4.Bir ruh o derin bahçede …ruh kelimesi insan sözcüğü yerine kullanılmıştır mecazı mürsel yapılmıştır
    5.Ey benim sarı tamburam,
    sen ne için inlersin?
    içim oyuk…. hem mecaz hem gerçek anlamını düşündüren sözcükler vardır tamburanın içi gerçekten oyuktur ayrıca kişi mecaz olarak içim oyuk derken derdini ifade etmek istemiştir kinaye sanatı yapılmıştır
    6.hediye namıyla bir şey gönderme…. Huzuri
    şair burada cimri ve bencil birisini eleştirmektedir “komşun evi yanar iken söndürme” derken tam tersini imalı bir şekilde ifade etmek istiyor yani tariz sanatı yapılmıştır

    6.etkinlik Sayfa 85
    örnekler mecaz çeşidi mecazın nasıl yapıldığı
    Kara günümde elimden tuttu = mecaz = kara kelimesi gerçek anlamın dışında
    Ani bir üzüntü…. = istiare = alev gömleği aşık olmya benztlmiş
    Kır ata nal mı dayanır?…. = kişileştirme = dağların uykdn uyndrlması teşhs yplmıs
    Ayağını yorganına göre uzat = kinaye = hem gerçek hem mecaz…
    Hafız Osman… = istiara = bezetilen ışık benzeyen hafız osman
    Mor menekşe … = intak , teşhis = menkşe konşturlmş ve insn kşiliği almış
    Her nereye…. = tariz = tam tersini dmk istemis
    Böyle çalışırsan…. = tariz = aslında olamayacağını ifade etmktdir
    Gönlüm gibi… = teşhis = gönlünü nameye(mektuba) benzetmiş
    Evden izin almadan… = M.Mürsel = ev derken aile demeke iistiyor
    Şişler hazır… = m.mürsel = şişler derken etlerden kastediyor

    9.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 91-95
    Sayfa 91))

    1)yazı yazmaktan elim koptu,yazın piknikte top oynuyoruz
    bagdan üzüm topladık.bag evinde annenlermi var
    ayşegül bize geldi
    arkadaşıma gül aldım
    3 etkinlik)yaşı eş sesli
    güçlü)eş anlamlı
    aglrım)zıt anlamlı
    eşimiz)yakın anlamlı

    SAYFA 93:
    ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME:

    1-Y, D
    2-eş anlamlı, zıt anlamlı, eş sesli bu sıraya göre yazıyorum
    -mektep:yok-yok
    -endişe:yok-yok
    -ak:siyah-yok
    -yok-tembel-yok
    -yok-kısa-yok
    -surat-yok-sayı,yüzmek,para
    -yok-kaybet-kazan,kazanmak
    -kırmızı-ver-yok
    3-kelimeler ve eş anlamları
    yaşlı: ihtiyar
    gelecek: istikbal
    hayat: yaşam
    tekrarla: yinele
    yenilgi: mağlubiyet
    duy: işit
    öykü: hikaye
    eser: yapıt
    sene: yıl
    akran: yaşıt
    şen: neşeli
    olasılık: ihtimal

    SAYFA 95

    ÖlÇME VE DEĞERLENDİRME:
    BOŞLUKLAR:
    1-yan, mecaz, mecaz
    2-D, Y, D
    3-E
    4-C

    9.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 101-145

    SAYFA 101
    7.ETKİNLİK:

    BELİRTİLİ İSİM TAMLAMALARI:
    -benim saçlarım
    -havvanın saçları
    -halının içi

    BELİRTİSİZ İSİM TAMLAMASI:
    -misafir odamızdaki

    ZİNCİRLEME İSİM TAMLAMASI:
    -okul kitabımdaki maymunun burnu

    Sayfa 109:

    ölçme ve değerlendirme:
    1-C
    2-D
    3-D
    4-A
    5-A
    6-B
    7-B
    8-D
    10-B

    111.sayfa

    1a
    2a
    3d
    4d
    5e

    sayfa 115;
    hazırlık soruları değil ama Hayat Böyledir işte metninin altındaki soruların cevabı;
    1.soru
    noktayla ayrılması ve cümleyi oluşturan öğelerin bulunması…
    2.soru
    yüklem cümlede yargı bildirir…bu nedenle önemlidir…
    3.soru
    isim-fiil cümlesidir…(oradn herhangi bir cümle seç…)
    4.soru
    yargı üzerinde taşır.bir yüklem bir cümledir!
    5.soru
    kelime grupları birbirinden ayrılamaz…onlar kalıplaşmışlardır,bir bütünlerdir….!

    117 2.etkinlik;
    Bunlar bu atı ,düğün koşusunda koşmak için hazırlıyorlar.(bunlar:özne,düğ ün koşusunda koşmak için:zarf tümleci,hazırlıyorlar:yiklem)
    Biletlerini alıp üçüncü mevkiye yrleşince rahat ettiler.(gizli özne “onlar”,üçüncü mevkiye yerleşince:zarf tümleci,rahat ettiler:yüklem)

  5. Asel
    Bayan Üye
    118 ölçme değerlendirme
    1).
    ..geçişli fiil…
    ..zarf tümleci…
    2)
    D
    D
    y
    D
    D
    Y
    3d
    4A
    5a
    6C

    SAYFA 123
    1)
    …..BASİT CÜMLE….
    …..BAĞLI CÜMLE…
    2)
    D
    D
    3 A 4 A 5 B
    6)HALİNİ BELİRTMEK,ANLAMI PEKİŞTİRMEK İÇİN YAN CÜMLE GEREKLİDİR.
    7)İSİM CÜMLESİDİR
    YAPISI SIRALI CÜMLE

    BİRLEŞİK CÜMLE:Ğ I C Ç
    SIRALI CÜMLE:E H A
    BAĞLI CÜMLE:F G
    BASİT CÜMLE D B

    sayfa 124
    tablo
    birleşik cümle
    ğ,ı,c,ç

    sıralı cümle
    e,h,a

    basit cümle
    d,b

    bağlı cümle
    f,g

    125-127. sayfalar
    hazırlık 1.soru: lokomotifitir. cünkü;trenin her bölmü ona bağlıdır.
    2.soru:kelime grupları
    3.soru:ilietişimin olması için iki kişi olması lazım.bir gönderici iki alıcı ve diğer unsurlar kanal bağlam gibi…
    4.soru : ortam, mekan cok önemlidir. söylenmek istenen söz söyleneceği yerinde anlamlıdır bu karsısındaki kişinin anlaması için önemlidir.
    sayfa 127 1. etkinlik:cümlede götürüverdi kelimesi olmasaydı herhengi bir yargıya ulaşamazdık. cünkü; yargıyı bildiren bir sey olmazsa birsey anlamayız.
    ANLAMA YORUMLAMA
    1:toplarım kelimesi yanlıştır. cünkü; özne cogulken yüklem cogul, tekilken yüklem tekil olmak zorundadır.
    2.etkinlik: birinci cümle taksiyle
    ikinci cümle okula
    üçüncü cümle kış mevsiminde
    dördüncü cümle ben’dir.

    sayfa 145
    1
    …tanım…
    ….öznel…
    ….benzetme….
    …..ihtimal….
    ….tasarı…..
    …..öneri….
    ….önyargı….
    2
    sırayla yazıyorum
    tanımlama
    üslup
    karşılaştırma
    benzetme
    nesnellik
    öznel,eleştiri
    nesnellik
    varsayım
    öneri
    tasarı
    ihtimal
    önyargı
    neden-sonuç
    amaç-sonuç
    şart
    3
    d
    d
    y
    y
    d
    d
    d
    4 a 5 d 6 b 7 e 8 d 9 b

    9.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 151-156
    SAYFA 151
    7.ETKİNLİK:
    anlatımı bozuk cümleler, anlatım bozukluğunu nedeni, cümlenim doğru biçimi sırasıyla yazıyorum
    -hepsi ve daha fazlası az sonra: gereksiz sözcük kullanımı: hepsi ve fazlası az sonra
    -fabrika ticari ve polis otosu üretimine eçen yıl ara verdi: tamlama yanlışlığı: fabrika ticari oto ve polis otosu üretimine geçen yıl ara verdi
    -hangisinin başarılı hangisinin başarılı olmadığını öğreneceğiz: yardımcı fiil eksikliği: hangisinin başarılı olduğunu hangisinin başarılı olmadığını öğreneceğiz
    -senin yüzünden sınıfı geçebildim: kelimelerin yanlış anlamda kullanılması: senin sayende sınıfı geçebildim
    -aldığı kumaşın rengini beğenmediği için geri vermeyi düşünüyor: belirtili nesne eksikliği: aldığı kumaşın rengini beğenmediği için kumaşı geri vermeyi düşünüyor
    -düşünceler zamanla değişirler: özne-yüklem uyumsuzluğu: düşünceler zamanla değişir
    -kimse seni suçlamıyor, aksine senin haklı olduğunu düşünüyor: özne eksikliği: kimse seni suçlemıyor, aksine herkes senin haklı olduğunu düşünüyor
    -bu güçlüklere nasıl göğüs gerdi, nasıl başa çıktı? : zarf tümleci eksikliği: bu güçlüklere nasıl göğüs gerdi, güçlüklerle nasıl başa çıktı?
    -duvarları kirletmek, yazı yazmak kesinlikle yasaktır: dolaylı tümleç eksikliği:
    duvarları kirletmek, duvarlara yazı yazmak kesinlikle yasaktır
    -görüşlerime katılmadığınızı, karşı çıkıp eleştirdiğinizi bilmiyor değilim: gereksiz sözcük kullanımı
    -birçok kişiler böyle düşünüyor: özne-yüklem uyumsuzluğu: birçok kişi böyle düşünüyor
    -güç ve müşkül zamanlarda üstüne düşeni yerine getirir: aynı anlamda kelimelerin kullanılması: güç zamanlarda üstüne düşeni yerine getirir

    SAYFA 152:
    anlatımı bozuk cümleler, anlatım bozukluğunun nedeni, cümlelerin doğru biçimi sırasıyla yazıyorum
    -yemeğine biraz tuz, biber ve limon sıktı: yüklem eksikliği: yemeğine bira tuz, biber ekti ve limon sıktı
    -bu tür duygular gözlerimi yaşartırlar: özne-yüklem uyumsuzluğu: bu tür duygular gözlerimi yaşartır
    -hiçbir işlerde başarılı olamadı: özne-yüklem uyumsuzluğu: hiçbir işte başarılı olamadı
    -hiç kimse bir yere kıpırdamasın, yere yatsın: özne eksikliği: hiç kimse bir yere kıpırdamasın herkes yere yatsın
    -küçük kızın saçları bir hayli büyümüş: yanlış anlamda kullanılan sözcük: küçük kızın saçları bir hayli uzamış
    -kuşkusuz o da senden çok korkuyor olmalı: kelime fazlalığı: kuşkusuz o da senden çok korkuyor
    -iki kardeşten en küçüğü arkadaşımdı: kelime fazlalığı: iki kardeşten küçüğü arkadaşımdı
    -bu konuyu yeniden bir hafta içinde tekrar görüşürüz: eş anlamlı kelimelerden kaynaklanan anlatım bozukluğu: bu konuyu yeniden bir hafta içinde görüşürüz
    -bu kouda gençleri azımsamak doğru değil: yanlış kelime kullanımı: bu konuda gençleri küçümsemek doğru değil
    -kuyrukta bekleyen hastalar içinde ilk muayene odasına ben alındım: kelimelerin yanlış kullanımı: kuyrukta bekleyen hastalar içinde muayene odasına ilk ben alındım
    -nüfus sayımı bu yıl yapıldı, bir hayli artmış: eksik kelime: nüfus sayımı bu yıl yapıldı, nüfus bir hayli artmış
    -sz çalmasını babamdan öğrendim: tamlama yanlışlığı: saz çalmayı babamdan öğrendim

    SAYFA 153
    ÖLÇME DEĞERLENDİRME:
    1-D, D, D, Y, Y, D
    2-E
    3-E
    4-D

    SAYFA 154:
    5-E
    6-E
    7-
    -bahar gelince dağlar yeşil giysilerini giydiler(giydi)
    -yıldızlar bana bakıyor(bakıyorlar)
    8-
    -kızını çok sever, armağanlar alırdı(ona)
    -kimseyi küçük görmemeli, insanca davranmalıyız(herkese)
    9-
    -onu severim her konuda iyi anlaşırız
    -bu güçlüklere nasıl göğüs gerdi, nasıl başa çıktı
    10-birçok kişiler onu övüyordu
    11-bana bir zararı olmuyor aksine hep koruyordu

    SAYFA 155
    ÜNİTE SONU ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME:
    1-B
    2-E
    3-D
    4-D
    5-E
    6-A

    SAYFA 156:
    7-A
    8-D
    9-B
    10-C
    11-C

    9.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 161-168
    9.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 161-168 Sayfalar Arası
    161-162 NİN CEVAPLARI

    1-C
    2-C
    3-B
    4-C
    5-C(
    6-D
    7-C
    8-A

    167-168 Sayfalar

    1-GİRİŞ
    GELİŞME
    2-C
    3-C
    4-E
    5-D
    6-C
    7-C
    8-C,Ç,E
    9——

    9.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 171-182
    S.171
    boşluk:boyut
    1d
    2y
    3d
    4d
    5y
    6d
    3.soru
    etkiler okumada kolaylık bakımından sağlar

    S.172-173

    1)güven duygusu olmadığını ortaya koyar
    2)ana düşünce gerçek dostluk.ana düşünceyle bütünlük sağlıyo
    3)mesaj gerçek dostlukla ilgili mesaj verilirken bunlara gerek yok
    4)dil öğeleri birleşerek kelime kelime grupları cümlelerle ifade edilir.
    5)gerçek dostların birbirine güven duyması .gerçek dostları olmayanların birbirine güven duymaması
    6)kısa ve acık olması net daha etkiler okuyucuyu
    7) parcanın ulaşmasını sağlar önemlidir.
    8)yardımcı düşünce düşünceyi çeşitli yönlerden destekliyor tamamlıyor.
    etkinllik2:
    a)bazılarında ilk son cümlelerde bazılarında ise ortalarında bulunur
    b)anadüşünmceler
    A.insanlar kendinden önceki yapıtlarada bakar
    Cüs yapayım derken şiirde anlatılanı yok etmesi
    c)anlatılanlardanyola çıkarak
    d)ya parağrafın başında sonundaki cmlelerde verilir

    S.174

    paragrafta yer alan yardımcı düşünceler:
    1)duyguların hatıraların ve sevgileri çiçeklerle ifade etmek güzeldir.
    2)çiçekler temiz duyguları ifadeb eder.
    3)çiçeklere dünyamızın güzellikleriyle bakmalıyız.
    paragrafın ana düşüncesi:
    1)çiçeklerin dilinden konuşmak,renkli ve güzel konuşmaktır.
    ana düşünce ile yardımcı düşünceler arasındaki ilişki bağlam eşitliğinde:
    paragrafın her düşüncesi çiçek kelimesiyle biririne sağlanmış
    çünkü konu çiçektir.anadüşünce paragrafın ilk cümlesidir.
    yazar sonraki yardımcı düşüncelerle bu ilk cümledeki duyguları görüşü desteklemiştir.

    SAYFA 175 ÖLÇME VE DEGERLENDİRME:
    1.b
    2.e
    3.a
    4.c
    5.a
    6.c
    7.d
    8.c
    9.c
    10.d
    11.d

    179.nun 3.sorusu;aksam,polisler,kaçanl ar ve ara sokaklar.4.fııl cumlelerının 6.olay paragrafı oldugu ıcın zaman sırasına gore kısı mekan ilişkisine gore sekıllenmıstır.

    180.sayfadakı ılk soru;nasıl sorusuyla sorulur.2.tasfır paragrafı 3.gorme 5.bu bır tasfır paragrafıdır.yer ve gorunus sıfatlarla belırtılmıstır.sankı kelımelerle resım cızılmıstır.181.sayfadakı ılk soru;ınsanların haklarını aramak ıcın genellıkle mucadeleler sectıgı ancak konusulup anlasarak bır yol bulunabılınecegı anlatılıyor 2.dusunceyı cesıtlı yonlerden acıklamak tanımlamak ıcın bellı bır duzen ıcınde verılmıstır 3.oznellıktır cunku yazar kendı dusuncelerını verıyor 4.bır durumun nedenlerın ınandırıcı bır nıtelıkte anlatıp ortaya koymak amacıyle yazılmıstır.
    182.sayfadakı ılk soru kısının bulundugu ruh halıcozumlenmeye calısmıs yasadıgı bır olay karsısındakı halı verılmeye calısılmıstır 2.ısyan pıskolojısı var 3.nesnel olanları anlattıgı ıcın 4.tahlıl oldugu ıcın konu olan kısının davranıslarından gorunusden konusmasından soz eden cumlelere yer verılmıstır.kahramanın ruh halı cozumlenmeye calısılmıstır

    9.Sınıf Dil ve Anlatım Kitabı Etkinlik Cevapları Sayfa 192-209 Sayfalar Arası

    SAYFA:192
    1-A
    2-E
    3-C
    4-E
    SAYFA:193
    5-A
    6-D
    7-C
    SAYFA:195
    1.ETKİNLİK
    A)Hangi durumların karşılatırıldığını yazınız.
    On yıl önce basılan gazete sayısı ile günümüzde basılan gazete sayısı ikisi arasındaki artış.
    B)Hangi durumların karşılaştırıldığını yazınız.
    Kitap okumayanların kitaplar hakkında ağırbaşlı konuşmaları.Kitap okuyanların da bu durumun hoşlarına gitmemeleri.

    SAYFA:196
    A)Konuyu somutlaştırmak için verilen örnekleri yazınız.
    Akropal,Ayasofya,Selçuk eserleri,Mimar Sinan,Acemi Ali,Atatürk Anıtı,İstanbul Üniversitesi,Taşkışla.
    B)Konuyu somutlaştırmak için verilen örnekleri yazınız.
    Chicago Üniversitesi profesörlerinden Bobit

    SAYFA:199

    1-B
    2-E
    3-C

    SAYFA:200
    4-E
    5-A
    6-B
    7-C

    SAYFA:206
    1-D
    2-E
    3-C
    4-D
    SAYF:207
    5-C
    6-A
    7-D
    8-D
    SAYFA:208
    9-C
    10-C
    11-E
    SAYFA:209
    12-Boş
    13-Boş
    14-B

+ Yorum Gönder