+ Yorum Gönder
Frmacil İslamiyet ve Dini Sorular Forumunda Şafii Mezhebine Göre Sehiv Secdesi Gerektiren Durumlar Nedir ve Nasıl Yapılır? Konusunu Okuyorsunuz..
  1. D.K.F.Q
    Devamlı Üye

    Şafii Mezhebine Göre Sehiv Secdesi Gerektiren Durumlar Nedir ve Nasıl Yapılır?








    Şafii Mezhebine Göre Sehiv Secdesi hakkında soru

    Sehiv Secdesi.jpg


    Soru: Safii mezhebine göre sehiv secdesini gerektiren durumlar nedir ve nasil yapilir?


    Namazda kasden veya unutarak vâki olacak noksanliklarin tamamlanmasi ve seytanin kahr edilmesi için sehiv ya'ni yanilma secdesi mesru' kilinmistir. Meselâ secdede iken itmi'nan hâsil olmadan unutarak basini kaldirirsa hemen tekrar o secdeyi iâde eder ve namazin sonunda yanilma secdesi yapar.

    Bir seyin kendisinden fazla olarak misli ile tamamlanmasina bir mâni yoktur. Nasil ki, bir kimse Ramazan orucunu karisina kasden yaklasarak bozdugu takdirde keffâret olarak bir köle âzad etmesi ve bundan âciz kalirsa kendisinin 60 gün oruç tutmasi lâzim gelmektedir.

    Cenâze namazi hafiflik üzerine bina edildiginden kendisine yanilma secdesi girmez. Bu secdeler bu ümmetin hususiyetlerindendir. Yalniz kilan için ve imâm için sünneti müekkede olup, imâmi secde eden me'mum için vâcibdir.

    Yanilma secdesi namazdaki iki secde gibi, iki tane olup bu iki secde arasinda dösenerek oturur ve bu secdelerden sonra ise teverrük ederek oturur.
    Iki secde arasindaki zikir, namaz secdeleri arasindaki zikir gibidir.

    Eger kasden vâki olan bir fiilden dolayi yapiliyorsa istigfar etmek daha iyidir. Imâm ve yalniz kilan kimse yanilma secdesi için kalben niyet etmesi lâzimdir. Eger niyet etmez veya lâfzan niyet ederse namazi bozulur.

    Yanilma secdeleri tesehhüdden ve Peygamberimiz Sallallâhu aleyhi veselleme ve ehli beyte salâvattan sonra ve namazin selâmindan evvel yapilir.

    Kasden verilen selâmdan sonra yanilma secdesi iptal edilmis olur.

    Ayni zamanda unutarak selâm verir de, hafif iki rekat namaz kilacak kadar bir zaman geçtikten sonra hatirlarsa, gine yanilma secdesi iptal edilmis olur. Fakat unutarak selâm verdikten sonra böyle iki rek'at kilacak kadar bir zaman geçmeden hatirlarsa, namazin ilk baslayis tekbirini almadan yeniden yanilma secdelerini yapar ve tekrar selâm verir.

    Yanilma secdesinin sebepleri sunlardir:

    l- Namazin cüz'ü olan sünnetlerden birisini terk etmek:
    Ilk tesehhüd ve kunut gibi veya bunlardan birisinde süpheye düsmek. Meselâ, tesehhüdü okudum mu? okumadim mi? diye süphe eder ve o anda ayaga kalkmissa tekrar tesehhüdü okumak için geriye dönüp oturmaz, devam eder ve sonunda selâmdan evvel yanilma secdesi yapar. Eger haram oldugunu bildigi halde kasden geriye dönerek oturur ve tesehhüdü okursa namazi bozulur. Eger unutarak veya bozulacagini bilmeyerek dönerse namazi bozulmaz.

    Yanilma secdesi yapar. Bu bilmeyen kimse Islâm ülemâsinin bulundugu yerde olsa dahi mâzurdur. Çünkü bu gibi bilgiler umum halkin malûmu degildir. Eger unutarak ayaga kalktigi zaman tamamen dogrulmamis fakat dogrulmaya oturmadan daha yakin ise tekrar tesehhüde dönmesi câizdir.Ve sonunda da yanilma secdesi yapar. Eger bu unutmada oturmaya daha yakin ise gine tesehhüde döner, fakat yanilma secdesi yapmaz.

    Eger kasden tesehhüdü terk ederse tamâmen ayaga kalkmamis olsa dahi tesehhüde dönmez.

    Ve haram oldugunu bildigi halde kasden dönerse namazi bozulur.

    Bunlar yalniz kilan veya imâm olan kimse içindir.

    Eger imâma uyan bir kimse ise tesehhüdü unutup kalktiginda, imâma uymak için hemen geriye dönmesi vâcibdir. Bildigi halde kasden dönmez veya imâmdan ayrilma niyeti yapmazsa, namazi bozulur. Burda dönmenin vâcib olmasi unutarak kalktigina göredir.

    Eger kasden tesehhüdü okumadan kalkarsa; imâm kalkincaya kadar dönmesi mendup olur. Bu fiillerin kasden terkedilmesi ile unutarak terkedilmesi arasindaki fark sudur: Kasden terketmede fazileti bile bile terketmis ve baska bir farza geçmis olup, iki farz arasinda muhayyer birakilmistir. Birisi gitmis oldugu farz digeri imâmin mütâbeatidir. Unutmada ise ecrinin daha yükseltilmesi için geriye dönmesi teayyün eder. Buna misal, yukarida zikredildigi gibi imâmin tesehhüdü terketmeyip ona uyanin unutarak terketmesidir. Eger imâm terkedip ona uyan terketmemisse bu uyan kimsenin de imâmdan geriye kalmasi câiz degildir.

    Bilerek kasden geriye kalirsa ayrilma niyeti de yapmazsa namazi bozulur. Yalniz kilan veya imâm olan bir kimse kunutu unutarak tamamen secdeye giderse kunut için geriye dönmez sonunda yanilma secdesi yapar.

    Eger bilerek kasden geriye dönerse namazi bozulur.

    Kunutu unuttugunda tamâmen sücuda gitmemis veya rükûun en az bir kismina vâsil olmussa geriye dönmesi câiz olup sonunda yanilma secdesi yapar.

    Eger rükûun en az bir kismina vâsil olmamissa geriye döner ve yanilma secdesi yapmaz. Eger kunutu kasden terkeder ve rüku haddine vâsil olmussa geriye dönmez. Kasden haram oldugunu bilerek geriye dönerse namâzi bozulur.










  2. Hakim
    Devamlı Üye





    Şafii mezhebine göre sehiv eğer namaz esnasın da rekatları karıştırır veya unutur iseniz aynı kaldığınız yerden devam etmeniz ve namaz sonucunda sehiv namazı kılmanız gerekmektedir.




  3. Beriwan
    Devamlı Üye
    sehiv yani yanılma secdesi namazımızı kaç rekat kıldığını unutmuşsak yada yanlış kılarsak yada okunması lazım olan sureleri okumazsak iki rekatlık sehiv secdesi kılınır.




+ Yorum Gönder


şafilerde sehiv secdesi,  şafilerde sehiv secdesi nasıl yapılır,  şafiler sehiv secdesine nasıl başlar,  sehiv secdesinin sebebler şafiiye göre,  safilerde teşehhüd unutmak,  sehiv secdesi gerektiren seyler safii