+ Yorum Gönder
Biyografi ve Genel Biyografiler Forumunda Abidin Dino (1913-1993) Ressam - Yazar Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Asel
    Bayan Üye

    Abidin Dino (1913-1993) Ressam - Yazar








    Abidin Dino kısa yaşamı

    abidinj.jpg
    Abidin Dino, 23 Mart 1913'de İstanbul'da dünyaya geldi. Aynı yıl ailesi Cenevre'ye yerleşince 12 yaşına kadar burada büyüyen Dino, 1. Dünya Savaşı'nın ardından İstanbul'a döndü. Robert Koleji'nde başladığı eğitimini resim ve karikatüre duyduğu ilgi nedeniyle yarıda bıraktı. Aynı zamanda edebiyat'la da ilgilen Dino, o dönemde abisi Arif Dino'nun da desteğiyle kendini tamamen sanata adadı.


    Yarın Gazetesi'nde desenleri ve ilk kez 1931'de Artist adlı dergide de yazıları yayınlanan Dino, yaptığı herşeyde yeniliğin peşindeydi. 1931 ve 1932 yılları arasında Esrarkeşler ve Parmak İstifleri adlı dizileri gerçekleştiren Abidin Dino, Pertev Naili Boratav'ın Türk Masalları ve Nâzım Hikmet'in Kuvayi Milliye adlı eserlerini resimledi.

    1933'te D Grubu topluluğunu diğer ressamlar Nurullah Berk, Cemal Tollu, Zeki Faik İzer, Elif Naci ve heykeltraş Zühtü Müritoğlu ile birlikte kuran Dino, yine yenilik peşindeydi. Bu toplulukta düşünce yanı ağır basan resimler yapmayı amaçladılar ve meydana getirdikleri eserlerle birçok sergi açtılar.

    Aynı yıl SSCB'li yönetmen Sergay Yutkeviç'in Türkiye'nin Kalbi Ankara filmini çekmek için Türkiye'ye geldiği sırada, Dino'nun resimlerini gördü ve Mustafa Kemal ATATÜRK'ün de ricasıyla, o'nu Leningrad'a davet etti. Böylece 1934'de sinema eğitimi almak için gittiği Leningrad'da dekoratör ve ressam olarak Yutkeviç'in çalışmalarına katıldı ve onun yönettiği Madenciler adlı filmde çalışma imkanı buldu. Abidin Dino, geçen üç yılın ardından, 2. Dünya Savaşı'nın çıkmasıyla oradan ayrıldı ve bir süre Londra'da yaşadıktan sonra, Paris'e gitti ve burada çalışmalarda bulundu. Yine ressam ve dekoratör olarak çalıştığı bu dönemde Pablo Picasso, Tristan Tzara, Eisentein, Andre Malraux ve Gertrude Stein gibi önde gelen sanatçılarla da yakınlıklar kurdu.

    1939'da İstanbul'a döndüğü sıralarda yoksul insanlara ve balıkçılara olan ilgisinin üzerine, onun gibi düşünen sanatçılarla birlikte 1941'de Liman Grubu diye anılan Yeniler Topluluğu'nu kurdu. Liman çevresindeki balıkçıların resimlerinden oluşturularak açılan sergi büyük ilgi gördü. Aynı dönemde bir yandan da siyasal çalışmalarda bulunan Dino, İstanbul Sıkıyönetim Komutanlığı tarafından Mecitözü'ne, ardından da Adana'ya sürgüne gönderildi. Dino, 1943 yılında Kenanpaşazade Sait Bey'in oğlu olan Osmanlı Bankası Resmi İşler Müdürü Asım Bey'in kızı dilci, öğretim üyesi, çevirmen ve yazar olan Güzin Dino (Dikel) ile evlendi. Adana'da yaşadığı dönemde, resimlerinde pamuk işçilerini işleyen Dino, "Kel" adını verdiği bir oyun yazdı, "Türk Sözü" isimli bir gazete yönetti ve 1950 yılında "Çingeneler" adında bir film de senaryosu yazdı.

    Sürgün yıllarının ardından İstanbul'a dönen Dino, "İkinci Dünya Savaşı" adlı diziyi gerçekleştirdi ve 1952 yılında tamamen Paris'e yerleşti. Amerika, Fransa ve Cezayir'de sergiler açmasının ve karma sergilere katılmasının yanısıra, bir dönem Fransa Plastik Sanatlar Birliği'nin Onur Başkanlığı'nı yaptı ve New York Dünya Sergisi'nin Sanat Danışmanlığı'nı yürüttü. İki yıl sonra eşi de Paris'e yerleşti. Güzin Dino, Paris'teki Ulusal Bilim Merkezi'nde çalıştı ve Doğu Dilleri Enstitüsü'nde öğretim üyeliği yaptı.

    Dino, tek bir konuyu ele alarak yaptığı resimlere, "İşkence" (1955), "Atom Korkusu" (1955), "Uzun Yürüyüş" (1955), "Uzay" (1959), "Adalar" (1964-65), "Savaş ve Barış" (1966), "Çıplaklar" (1976) gibi isimler vererek onları sergiledi. Aynı yıllarda, Yaşar Kemal'in "Deniz Küstü" (1978) adlı romanını, İlhami Bekir'in "Unuttum" (1979) ve Melih Cevdet Anday'ın "Tanıdık Dünya" (1984) adlı şiir kitaplarını da resimledi. Dino, 1966 yılında da yönetmenliğini yaptığı "Golemata Voda" adlı belgesel film ile, Flaherty Ödülü'nü kazandı.

    Abidin Dino, 7 Aralık 1993 günü, 80 yaşındayken Paris'te Villejuif Hastanesi'nde vefat etti. Dino'nun cenazesi İstanbul'a getirildi ve Aşiyan Mezarlığı'nda toprağa verildi.

    Ölümünün ardından "Kültür, Sanat ve Politika Üstüne Yazılar" adı altında, Kısa Hayat Öyküsü, Kel ve Verese adlı oyunları, Eller, Pera Palas, Sinan adlı anlatıları ve 1938-1993 yılları arasında yazdığı yazılar yayımlandı. Eşi Güzin Dino'nun da Gel Zaman Git Zaman - Abidin Dino'lu Yıllar adlı bir kitabı bulunmaktadır.








  2. Asel
    Bayan Üye





    KİŞİSEL SERGİLERİ


    1955 Galerie Kleber, Paris 1955 Galerie Camille Renaud, Paris 1956 Galerie La Demeure, Paris 1957 Cadan Gallery, New York 1958 Picasso Müzesi, Antibes 1959 Galerie Schoeller, Paris 1960 Galerie Deent, Amsterdam 1962 Galerie Partis Pris, Grenoble 1964 Galerie Spisovatele, Prag 1964 Galerie Ritter, Zürih 1964 İbn-i Haldun Müzesi, Cezayir 1964 Galerie Casanova, Paris 1965 Scott-Faure Gallery, La Jolla, California 1966 Dom Pisatili Galerisi, Moskova 1968 Galerie Henriette Gomez, Paris 1969 Galerie Deent, Amsterdam 1970 Galeri 1, İstanbul 1971 II Poliedro Galeria, Roma 1972 Galerie Leonardo da Vinci, Potenza 1972 Galerie Estève, Paris 1976 Çıplaklar, Palais Municipale, Saint-Paul de Vence 1977 Doksan Çiçek/Dokunsan Çiçek , Vakko Sanat Galerisi, Ankara 1978 Siloghi Galerisi, Atina 1978 Galerie Le Scriptorium, Paris 1978 Vakko Sanat Galerisi, Ankara/İzmir 1979 Deniz Küstü, Vakko Sanat Galerisi, Ankara/İzmir 1979 Bedri Rahmi Galerisi, İstanbul 1980 Türkay Sanat Galerisi,Stuttgart 1980 Galerie dans la Galerie, Paris 1980 Galerie Place Beauvau, Paris 1981 Adalar, Bedri Rahmi Galerisi, İstanbul 1981 Adalar, Vakko Sanat Galerileri 1981 Adalar, Saint-Germain en Laye 1982 Galerie Praestasgaarden, Danimarka 1983 Günümüz Türk Sanatı, Fondation Corrente, Milano 1983 Vakko Sanat Galerisi, İstanbul/Ankara 1984 El, Galeri Nev, Ankara 1985 Urart Sanat Galerisi,İstanbul/Ankara 1985 Pamukbank Suadiya Sanat Galerisi, İstanbul 1986 Yalınlar, Galerie Espace Pont Neuf, Paris 1986 Bu Dünya, Galeri Nev, Ankara 1987 Bu Dünya, Galeri Nev, İstanbul 1988 Jacques L. Jourdan-Jopie, Paris 1988 Garanti Sanat Galerisi, İstanbul 1988 Acıyı Çizmek, Vakko Sanat Galerisi, İstanbul/Ankara 1988 Yalınlar, Galeri Nev, Ankara 1989 Galerie Vieille du Temple, Paris 1989 Antibes Resimleri-Açılar-Pencereler, Galeri MD, İstanbul 1990 Çiçekleme, Galeri Nev, Ankara/İstanbul 1990 Musée de la Céramique, İtalya 1991 Galerie Bussola, Turin 1992 Yüzler, Galeri Vieille du Temple, Paris 1993 Ak la Ka ra, Galeri Nev, Ankara/İstanbul; Kızılkule,Antalya 1993 HP Galerisi, Lefkoşa 1994 1. Ölüm Yıldönümü Sergisi, Galeri Nev, İstanbul 1996 Üç Şehir: Antibes, İstanbul, Paris, YKB Galerileri, İstanbul /Adana / İzmir 1997 Abidin Dino'yu Anma Sergisi, Fransız Kültür Merkezi, İzmir 1997 Galerie Vieille du Temple, Paris 1999 Kafalar, Galeri Nev, İstanbul 2001 Bir Desen Ustası, Garanti Bankası Sanat Galerisi, İstanbul 2001 Art Shop, İzmir (Galeri Nev'in katkılarıyla) 2003 El Mikrocerrahi ve Ortopedi Travmatoloji Hastanesi, İzmir (Galeri Nev'in katkılarıyla) 2003 Milli Reasürans Galerisi, İstanbul 2003 Yapı Kredi Kasım Taşkent Galerisi 2003-2004 Onuncu Ölüm Yıldönümü Anısına, "Güzin'in Abidinleri", Galeri Nev Ankara/İstanbul




  3. Asel
    Bayan Üye

    KATILDIĞI KARMA SERGİLER

    1952 16. Venedik Bienali 1954-1962 Salon de Mai, Paris 1964 Türk Sanatçılar Sergisi, Musée de l'Art Moderne de la Ville, Paris 1976 7 Türk Ressam, Centre Culturel, Venissieux 1977 Siloghi Galerisi, Atina 1979 Poésie Murale, Bourges 1979 5 Türk Ressamı, Türkay Sanat Galerisi, Stuttgart 1982 Bugünün Türk Ressamları, Fondation Corrente, Milano 1982 Henry Thomas Foundation, Musée de l'Art Moderne de la Ville, Paris 1983 İnsan Görüntüsü, Galerie Sculptures, Paris 1983 d Grubu 50. Yıl Resim ve Heykel Sergisi, Garanti Sanat Galerisi, İstanbul 1986 Çağdaş Türk Plastik Sanatları Sergisi, Ankara 1987 1. Uluslararası İstanbul Bienali 1989 Jacques L. Jourdan-Jopie, Paris 1989 İslam Dünyasında Çağdaş Sanat, Barbican Centre, Londra 1990 10. Uluslararası Sanat Fuarı, Galeri Nev ,1940 Kuşağı, Tem Sanat Galerisi, İstanbul ,1940 d Grubu'ndan Bir Kesit, Şekerbank Sanat Galerisi, Ankara ,1940 Paristanbul, Cité International des Arts, Paris 1991 1. Sanat Fuarı, Apocalpyses, Saint-Germain en Laye 1991 La Bussola Galeria, Torino 1992 Galerie Hermés, Paris 1992 Galerie Vieille du Temple, Paris 1994 1950-2000 T.C. Merkez Bankası 1994 Çağdaş Türk Sanatı Kolesiyonu Sergisi, AKM, Ankara 1995 Devlet Resim ve Heykel Müzesi, Ankara 2000 Beden/Ego, Galeri Nev, Ankara/İstanbul 2000 Hayal/Hakikat, Galeri Nev, Ankara/İstanbul 2000 Mekan/Zaman, Galeri Nev, Ankara/İstanbul 2000 Nazar/İktidar, Galeri Nev, Ankara/İstanbul





  4. Asel
    Bayan Üye
    Abidin Dino (1913-1993) Ressam - Yazar

    Abidin Dino Babıali’ye geldiğinde yıl 1933, yaşı 20’ydi. Kısa sürede Babıali’nin tüm yazarlarını tanıyacaktı. İlk çalışmaları sırasında en önemli röportajını “Halkın Dostu” gazetesi için yapacaktı: Atatürk’le çizgilerle bir röportajdı bu. Ata’yı çiziyordu ki, o çizdiğini gördü. Abidin Dino’yu yanına, çağırdı. Resme -baktı, beğendi. “Yalnız önümde kadehle olmaz, o kadehi sil” dedi Atatürk. Dino “resme imzanızı atarsanız, silerim” dedi. Önce Atatürk, gülerek, imzasını attı, sonra Abidin Dino, özenle resimdeki rakı kadehini sildi. Daha sonra Atatürk Abidin Dino’ya bir içki ısmarladı Aylar geçti İkinci kez Park Otel’de karşılaştıklarında (“Bedri Rahmi’yleydik. Ata’nın geldiğini belli eden bir telaş vardı”) Atatürk, yanlarından geçerken, ona “Merhaba ressam” diye selamlayacak ve “ressam”a içki yollayacaktı.

    Resim ve resim kültürü daha başlangıçta vardı Abidin Dino için. Ailede vardı, çocuklukta vardı, Babıali’deki çalışmalarında vardı. “İlk resimlerimin akademik çalışmalarla ilgisi yok. Fikret Mualla, Arif Dino gibi kendine buyruk ressam vardı önümde İlk resimlerim, çok yorum getiren, biçimde abartmalar getiren, soyutla somut arası birtakım resimlerdi. Kimileri ‘sürrealist’ diyordu. Ama değildi. ‘Düşsel, sayıklamalarla ilgili resimlerdi..;” Bu ilk resimler, 1933’te arkadaşlarıyla kurduğu “D Grubu”nun sergilerinde yer alacaktı. Bu sıralarda Cumhuriyetin onuncu yıldönümü için, Sovyetler’den Türkiye’ye bir sinema grubu gelmiştir. Aralarında Yutkeviç de vardır. D Grubu’ nun bir sergisini görürler.

    “Yutkeviç, resimlerimi ilginç buldu. Türk ressamlar için Moskova’da bir sergi düzenlemek söz konusu oldu. Ben, sinemayla çok ilgiliydim. Kendime göre, sinema üzerine teoriler kuruyordum. Leningrad’daki Len-Film stüdyolarından bir çağrı gelince, derhal gittim. Üç yıl kaldım orada çok insan tamdım, çok şey öğrendim ve anladım”

    Sovyetler Birliği’ndeki üç yılı, Paris’teki birkaç ay izleyecektir. Burada bir an duralım: O günden, bugüne, dünyanın neresinde olursa olsun, Abidin Dino, o ülkenin, o yörenin, o toplumun, ustaları, sanatçıları, bilim adamlarıyla bir aradadır, birliktedir, dosttur. Tümünü sıralamamak, çeşitli dallardan birkaç örnek vermek için: Sovyetler’de Ayzenştayn, Babel, Şostakoviç, Fransa’da Picasso, Tzara, Cocteau, Gertrude Stein, daha sonra Vercors, Aragon vb Nedir bu işin sırrı?

    Gülüyor: “Tesadüfler yardım ediyor. İnsan tanımada mavi boncuğum var.” .
    Yok, yok boncukla, moncukla olacak şey değil, başka bir yanıt istiyorum.
    “Galiba, mesele Türk kültürünü onlara anlatabilmek, tanıtabilmek. Sanatçılar, bilim adamları kendi kültürleri dışında, başka kültürleri tanımak istiyorlar Türkiye’den bir şeyler getirmeye çalışıyorum.. Tüm dünyada ilişki kurmak için bir ülkenin kimliğini, gerçek kimliğini tanıtmak çok önemli.”

    Peki öyleyse, işte Picasso’yla ilgili bir anı. (Dostu olan her sanatçıyla anılara girmemize olanak yok ama bunu yazmadan geçemiyorum. Abidin Bey anlatıyor “Arif’le bana, sanatının son temsilcilerinden olan Hattat Nuri Hoca, bazı çizgi sırları vermişti. Başka kimseye bu sırları vermemek koşuluyla Bir tür kuş tüyü sayesinde, eli hiç kaldırmadan uzun ince çizgiler çizebiliyorduk.—Henüz o zaman tükenmez yoktu— Bir gün 1938’de bu tür bir resmimi Picasso’ya gösterdim. Çok sevdi. Ben de ona bir tüy hediye ettim. O sıralarda Picasso’nun birlikte yaşadığı Dora Maar bir kaç gün sonra bana surat asarak şunu anlattı: Picasso meraktan deli olmuş. Tüyün bir benzerini bulabilmek için gece gündüz evde ne kadar yastık varsa deşip deşip denemiş, tüyün sırrını çözememiş “Peki neydi bu tüy Abidin Bey?” “Yoo, onu sormayın, söylemem. Bu anlattığım olay 38’deydi. Yıllar sonra 51’de yeniden Paris’e döndüğümde, Picasso ‘tüy hâlâ bende’ demişti beni görür görmez”
    Alıntı

  5. Nesrin
    Devamlı Üye
    Abidin Dino türkiyenin en önemli ve en yetenekli resamlardan biridir. bunun dışında çalışmaları ve düşünceleri ile de pek çok kişiye örnek ola biridir. bunun dışında Abidin Dino ressam olma dışlında aynı zaman da bir yazar ve bir de yönetmendir.

+ Yorum Gönder


abidin dino,  abidin dino eserleri,  abidin dino resimleri,  abidin dino tabloları,  abidin dino eserlerinin isimleri,  çağdaş türk ressamları