+ Yorum Gönder
Günlük Taze Haber ve Haberler Forumunda Spor sakatlıklarının nedenleri nelerdir Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Ziyaretçi

    Spor sakatlıklarının nedenleri nelerdir








    Spor Sakatlıklarının Nedenleri

    Kişisel nedenler:
    Fiziksel eksiklikler, fiziksel uygunluk ‘aerobik dayanıklılık, kuvvet, sürat, beceri, çeviklik), psikolojik faktörler ‘konsantrasyon, riski kabullenme), fiziksel yapı ‘boy, kilo, eklem stabilitesi, vücut yağ dokusu yüzdesi), yas, cinsiyet.

    Çevresel nedenler:
    Sporun tipi, sportif aktivite süresi, hadisenin yapısı, rakibin ve takım arkadaşlarının rolü, zeminin durumu, ışık, emniyet tedbirleri. , yavaşlama için yeterli mesafe, malzemeler, iklim koşulları ‘isi, nem, rüzgar) antrenör, maç yönetimi ‘kurallar ve hakemlerin kuralları uygulaması).

    Çok Önemli !!!
    Sakatlık durumu en çok ayak ve el bileği eklemlerinde görülür. Spor sakatlıklarının oluşmasında en önemli etkenlerden biri yetersiz ısınmadır. Bu nedenle ısınmaya, özellikle stretch ‘germe egzersizlerine büyük önem verilmelidir. Burada fiziksel aktivite sonrası yapılacak soğuma da önem taşımaktadır. Her antreman sonrası mutlaka soğuma egzersizleri yapılmalıdır.

    Eklem Burkulması (Distorsiyon):
    Eklemlerdeki bağların veya çevresindeki dokuların ani ve ters hareketler sonucu gerilmesi veya yırtılması sonucu meydana gelir. Bu durum en çok ayak ve el bileği eklemlerinde görülür. Burkulan eklem önce şiddetli bir şekilde ağrımaya başlar. Burkulmadan birkaç saat sonra ise eklem çevresinde şişlik ve kızarıklık oluşur. Burkulan eklem hemen tedavi edilmelidir. Bölge öncelikle soğuğa tutulmalı (üzerine buz veya içi soğuk suyla dolu bir kap koyabilirsiniz) böylece soğutulan bölgede damarlar büzülünce kan akımı dört kat azalır, daha sonra bandajlanarak 1-2 saat boyunca yükseğe kaldırılmalıdır. Böylece şişmeyi büyük ölçüde engelleyebilirsiniz. Soğutma işlemi 10-15 dakikadan uzun sürmemeli, her uygulama arasında 3 saat beklenmeli ve uygulamanın toplam süresi 24 saati aşmamalıdır. Aksi takdirde bölge soğuktan olumsuz etkilenir.

    Tedavi Sonrası :
    İkinci bir zedelenmeye karşı önleyici olarak eklem fonksiyonunu sağlamak
    amacıyla egzersizlere mümkün olduğu kadar erken başlanmalıdır Bandajlama işleminden önce burkulan bölgeye merhem sürülmesi de iyileşmeyi hızlandırabilir.

    Kas yorgunlugu nedir?
    Antrenmansız sporculara da agir ve alışmamış kas kasılmalarından 1-2 gün sonra ortaya çıkar. Aynı zamanda ağır sportif yarismalardan sonra da sporcularda görülen akut (kisa süreli) kas agrılarıdır. Söz konusu kaslar her hareket denemesi sırasında ve dokununca agrılı, bazen şiş ve serttir. Sporcular arasında “hamlık” olarak adlandırılır.

    Kas yorgunluğu nasıl atlatılır?
    Kas yorgunluğunun hiçbir tedavi yapılmadan, salt istirahat ile 3-4 gün içinde geçdiği ve ağrıların dindiği bilinmektedir. Bu konudaki hızlandırıcı genel önlemler olarak şunlar önerilebiliniz:
    a. Sauna
    b. 26-28 derece sıcaklıkta yüzme havuzu
    c. Söz konusu kaslar üzerine ilik ıslak kompresler, hafif masaj antifilojistik ilaçlar (voltaren, tilcotil gibi) antioksidan C ve E vitamini.








  2. Ebru
    Devamlı Üye





    Spor sakatlıklarının nedenleri

    Yetersiz Isınma

    Isınma yapılmadan antrenmana başlanılması sakatlık riskini artıran faktörler sıralamasında başı çeker. Yapılacak antrenman kassal da olsa kardiyovasküler de olsa ısınma muntazam biçimde yapılır

    Yetersiz Dinlenme


    Özellikle yetersiz uyku, sakatlığa sebep olan çok önemli bir unsurdur. Günde en az 7 saat uyunma

    Aşırı Çalışma


    İngilizce Overtraining olarak adlandırılan, bazı kaynaklarda ise sürantrenman olarak geçen olması gerekenden fazla çalışmak uzun dönemde sakatlık ihtimalini artırır. Sporda dinlenme adlı makalemde bu konu hakkında detaylı bilgi bulabilirsiniz.

    Yetersiz Beslenme


    Özellikle yetersiz protein ve karbonhidrat alımı sakatlığa davetiye çıkarır. Kaslarda boşalma, güçsüzlük hissi yaratır. Yetersiz yağ alımı da, karbonhidrat ve protein alımı kadar birincil derecede önemli olmamakla beraber, dikkat edilmesi gereken bir konudur.

    Yetersiz Adaptasyon Süreci


    Vücuttan, verebileceğinden fazlası istenmemelidir. Spora yeni başlayan, ya da uzun ara vermiş eski bir sporcu ‘1. Vites’ ile başlamasını bilmelidir. Özellikle eski sporcular, eski günlerde ileri seviye antrenman yapmış olmanın etkisi ile, sabırsızlık nedeni ile, geri dönüşlerde sıklıkla büyük-küçük sakatlık yaşarlar. Spora yeni başlarken ya da program değişimlerinde adaptasyon sürecinde, görece hafif antrenman yapılmalıdır. Sabırlı olunmalıdır.

    Gereğinden Yüksek Şiddet

    Yüksek ağırlık kullanımı, doğru biçimde uygulandığında yanlış değil olması gereken bir şeydir. Antrenman şiddetini artıran diğer faktörler gibi ağırlığın da gereğinden fazla oluşu sakatlık riskini artırır.

    Yetersiz Esneklik


    Eklemlerin hareket kalibiyetinin sınırlı oluşu sakatlıklara yol açan sebeplerdendir. Örneğin bel sakatlıklarının temel olarak 3 sebebi vardır. Bel kaslarının kuvvetsizliği, karın kaslarının kuvvetsizliği ve en önemlisi hamstring (bacak bicepsi ya da üst baldır diye de bilinir) kaslarının kısalı

    Aşırı Esneklik

    Sınırlı esneklik gibi, aşırı esneklik de sakatlık nedenlerindendir. Genellikle bale, jimnastik veya dans ile uğraşanlarda rastlanır. Bu gibi durumlarda hareketin ‘doğal’ yani kişiyi zorlamayan hali doğru olmayan açılar oluşturabilir. Hareket mesafesi (İng: Range of motion) bazı egzersizlere özgü, aşırı uzayarak tekniği bozabilir. Yetersiz esneklik kadar ciddi bir problem olmamakla beraber, dikkatli olunmalıdır.
    Doğru Tekniğin Kullanılmaması
    Ani Hareket. Özellikle boyun, bel ya da omuzları etkileyecek hareketlerde ani hareket etmemeye daha fazla dikkat edilmelidir.
    Cheating (Bel Vurma, Hareketten Çalma, Çiting). Cheating belli oranda kullanıldığında kilo artırımı ve kuvvet gelişimi için olumlu bir tekniktir. Yalnız gereğinden çok daha ağır yük kaldırmak amaçlı fazla cheating yapılması sakatlık ile sonuçlanabilir. Örneğin Standing Z Bar Biceps Curl hareketinde belin hafif sallanması normaldir, ancak hareketin yarısının biceps yarısının bel ile yapılması uzun dönemde büyük-küçük omuz ya da bel sakatlığı oluşturacaktır.

    Yasaklı Hareketlerin Kullanılması

    Yasaklı Egzersiz Hareketleri yazımda değindiğim hareketlerin uygulanması bir yerde ‘bile bile lades’ demektir. Her birinin alternatifi olan bu hareketler hiçbir şart altında programa alınmamalıdır.

    Genetik Rahatsızlıklar


    Bazı durumlarda sporcu her şeyi doğru yapsa dahi sakatlanabilir. Kalıtsal bazı durumlar, örneğin bel omurlarının yeterince V şeklinde olmayışı ve yassılığı bel problemi oluşturabilir. Örnekler çoğaltılabilir. Bu gibi durumlarda doktorlar ile temas halinde olunmalı ve antrenman programı beraber oluşturulmalıdır.

    Dikkatsizlik

    Antrenmanda, çalışmaya konsantre olunmalıdır. Örneğin ağır yüklenmiş bir bench sehpasındaki plakaları tek taraftan söküp barın bir mancınık gibi fırlamasına sebep olup, büyük risk yaratan kişilere çok kez rastlamışımdır. Şansa benim rastladığım vakalarda kimsenin başına bir şey gelmedi. Antrenmanda her daim dikkatli olunmalıdır. Barlı çalışmalarda HER SEFERİNDE sabitleyici mandallar kullanılmalıdır.

    Yanlış Giyim


    Özellikle hatalı ayakkabı seçimi sanılanın ötesinde sakatlıklara yol açabilir.





+ Yorum Gönder