+ Yorum Gönder
Okul ve Eğitim ve Her Telden Eğitim Konuları Forumunda Fecri Ati Dönemi Neden Kısa Sürmüştür Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Dr Zeynep
    Bayan Üye

    Fecri Ati Dönemi Neden Kısa Sürmüştür








    Fecri ati dönemi neden kısa sürmüştür


    Fecri ati dönemi neden kısa sürmüştür ilgili bilgi


    Servet-i Fünun'dan sonra yetişen genç kuşak edebiyatçılar, 1909'da bir araya gelerek Fecr-i Ati topluluğunu oluşturdular. Topluluk üyesi olan Ahmet Haşim, Ahmet Samim, Tahsin Nahit, Celâl Sahir, Hamdullah Suphi, Refik Halit, Şehabettin Süleyman, Yakup Kadri ile öteki şair ve yazarlar bir beyanname hazırlayarak, kendilerini kamuoyuna tanıttılar.


    Fecr-i Ati topluluğunun 24 Şubat 1910'da, Servet-i Fünun dergisinde yayımladıkları beyanname, Türkiye'de bir ebedî toplulukça yayımlanmış ilk bildiridir.


    Bu bildiride Fecr-i Ati topluluğunun amaçları dil ve edebiyatın gelişmesine çalışmak, konferanslar düzenlemek, kamuoyunu aydınlatmak, Batının önemli eserlerini çevirtmek, Batı'daki benzer oluşumlarla ilişki kurmaktır. Fakat topluluğun ömrü kısa sürer. Fecr-i Ati, 1912'de dağılır.





    1. Fecr-i Ati Döneminde Şiir





    Fecr-i Ati şiirinin konusu, dili, ölçüsü Servet-i Fünundan farklıdeğildir. Yalnız Fecri Ati şairleri sembolizmi tanımaya ve uygulamaya çalışmalarıyla Servet-i Fünun'culardan ayrılırlar.


    Fecr-i Ati şiirinin en önde gelen şairi Ahmet Haşim (1884-1933)'dir.


    A. Haşim, şiirin dilinin müzik ile söz arasında ve sözden çok müziğe yakın olduğunu öne sürer. Ona göre, sözcükler şiire anlamdan çok müzik değerleri ile girer. Konu, ise bir araç olmaktan öteye gitmez.


    Haşim, şiirlerinde çocukluk anılarını, aşk ve doğayıkonu etmiştir. Dili önceleri Servet-i Fünun şiiri gibidir. Ancak sonra konuşma Türkçesine yönelir. Müzik yönünden yetersiz bulduğu için heceyi değil, hep aruzu kullanmıştır.





    Hilâl-i Semen

    Daha pek yavru, pek küçükken ben,


    Büyük-annem tutardı alınımdan,


    "Bana bak, böyle dil-berimin!" derdi.


    Sonra, mâh-ı nev-incilâya bakar,


    Leb-i mağmûmu bir bükâ saklar,


    Bir hitâb-î semâyı dinlerdi.


    Ey, hayâtımda her doğan derdi


    Kalb eden bir ziyâ-yı hissîye,


    Bu duâsıydı eski bir rûhun


    Sis ve zulmette gizli âtiye.


    Leyle-î gayb, sırr-ı müstakbel


    Çeşm-i sâfında hasta bir çocuğun


    Gizli fecrin ziyâsında emel,


    Bir tesellî-i mihribân alacak,


    O harâbât-ı târ ü sâkiteye


    Doğacak belki bir ziyâ-yı şafak.


    Böyle bir nev-hilâli seyr etti


    O soluk göz ki şimdi topraktan


    Seyr eder başka bir hilâl-i semen.


    Ben ki efsâne-î tahayyülden


    Hep hayâtımda bir emel taşıdım,


    O solan şi'r-i sâf ü mağmûmu


    hep o mâzîyle duymak isterdim


    Gözünün samt-ı pür-sükûnunda.


    Gel, bu şâmın gümüş sükûtunda


    Bu sedeften hilâle karşı senin


    Bir yeşil bûse saklayan gözünün


    Göreyim cennetinde âtîmi.


    Ahmed Hâşim




    Fecr-i Ati'nin öteki şairleri Emin Bülent (1886-1942) Tahsin Nahit (1887-1919) ve Mehmet Behçet (1890-1980)'tir.




    2. Fecr-i Ati Döneminde Roman ve Öykü





    Çok kısa süren Fecr-i Ati döneminde ilk göze çapan yazarlar Yakup Kadrive Refik Halit'tir. Ancak her ikisi de daha sonra Fecr-i Ati'den ayrılıp, Millî Edebiyat Hareketine katılmışlardır.


    Fecr-i Ati'ye bağlıkalmışroman ve öykü yazarlarıolarak Süleyman Cemil Alyanakoğlu (1886-1940) ile İzzet Melih Devrim (1887-1966)'i sayabiliriz.





    3. Fecr-i Ati Döneminde Tiyatro ve Öteki Türler





    Fecr-i Ati, II. Meşrutiyetin ilânından sonraki yıllara rastladığıiçin tiyatro çalışmalarının yoğunlaştığıbir dönemdir. Yurtseverlik, istibdat aleyhtarlığıgibi konuların işlendiği oyunlar sahneleri kaplamıştır. Namık Kemal'in oyunları, özelilkle Vatan yahut Silistre ve Akif Bey çok ilgi görmüş, çok oynanmıştır. Ancak Fecr-i Ati üyeleri pek başarılı değildir. Şehabettin Süleyman (1885-1921) ve Tahsin Nahit bunların önde gelenleridir. Teknik olarak daha iyi bir tiyatro yazarı olan Müfit Ratip (1887-1917) ise genç yaşta öldüğü için az sayıda eser verebilmiştir.


    Fecr-i Ati edebiyatında gülmecenin en başarılı örneklerini (Harman Sonu, Kırpıntı, Şeytan Diyor ki) Fazıl Ahmet Aykaç (1884-1967) vermiştir. Ebedî eleştiride ise Yakup Kadri, Ahmet Haşim, Hamdullah Suphi, Mehmet Fuat, Şehabettin Süleyman ve Müfit Ratip öne çıkmıştır.





    Yararlanılan ve Başvurulabilecek Kaynaklar





    Akyüz, Kenan. Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri I, Ankara: 1979.


    Akyüz, Kenan. Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, Ankara: 1970.


    Kurdakul, Şükran. Çağdaş Türk Edebiyatı 1, Ankara: 1992.


    Mutluay, Rauf. 100 Soruda Türk Edebiyatı, İstanbul: 1978.


    Nabi, Yaşar, Tevfik Fikret (Hayatı, Sanatı, Şiirleri), İstanbul, 1967.


    Nabizâde, Nazım. Düzenleyen Mustafa Nihat Özün, Zehra, İstanbul: 1954, S. 65-66.


    Recaizade, Ekrem. Mustafa Nihat Özön, Çok Bilen Çok Yanılır, İstanbul: S. 126-128.


    Nabi, Yaşar. Tevfik Fikret, İstanbul: 1967.








  2. Nesrin
    Devamlı Üye





    Fecri ati edebi topluluıklardan biridir. bu edebi topluluk çok kısa sürmüştür. bunlar dışın da bu edebi akım edebiyatı cedideye tepki olarak çıkan bir akımdır. ancak bu akımı destekleyen yazarlar bir türlü bu edebiyatı cedideden kurtulamadıklrı için bu akım çok kısa sürmüş daha sonra dağılmıştır.




+ Yorum Gönder


fecri ati neden kısa sürdü,  fecri ati neden kısa sürmüştür,  fecri ati edebiyatı neden kısa sürmüştür,  fecri ati dönemi neden kısa sürmüştür,  fecri ati neden kisa surmustur,  fecri ati doneminin kisa