+ Yorum Gönder
Edebi Türler ve Kitap Tanıtımları Forumunda Karagöz Şiir ve Temaşa Dergisi Sayı: 11 Kitap Özeti ve Tanıtımı Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Mesport
    Moderators

    Karagöz Şiir ve Temaşa Dergisi Sayı: 11 Kitap Özeti ve Tanıtımı








    Karagöz Şiir ve Temaşa Dergisi Sayı: 11 Kitap Özeti



    Her hâli lâtif, etvârı zarîf edebiyat dergisi Karagöz'ün 11. sayısı Dadaruhi sürpriziyle çıktı. Dadaruhi, bundan sonra Karagöz'ün sürekli bölümlerinden biri olacak. Paşa Gönlüm'ün editörlüğündeki bölüm ilginç sürprizler barındırıyor.

    11. sayının şairleri Serkan Işın, Cem Kurtuluş, Vural Kaya, Emre Öztürk, Yavuz Altınışık, Evren Kuçlu, İdris Ekinci, Enes Özel, Musab Kırca, Özgür Balaban, Mustafa Celep, Atakan Yavuz, Bülent Keçeli ve Hakan Şarkdemir. Her zamanki gibi: Şiir konuşur!

    Okuyucunun kulağına "Karagöz'de yer almak" ve "Karagöz olmak" hakkında fısıldayan Serkan Işın, Karagöz'ün yayın hayatını ve dergiciliğin kimyasını anlamaya çalışıyor. Işın'a göre "Karagöz olmak" dergilerin ve şairlerin kendi iddialarının gerisinde kalmamalarını sağlayacak gözü pek bir durum: "Karagöz Neden Çıkıyor? Siz Neden Burada Olmayabilirsiniz?"

    Zamanın ruhunu kavrayabilen eleştirmenleri mum ışığı ile ararken, İdris Ekinci, Hüseyin Cöntürk'ün eleştiri pratiğini bize hatırlatıyor. İzlenimci eleştirinin büyü bozumunu kuramla ve bilimle sağlayan Cöntürk'ü yeniden kavramaya çalışmak için iyi bir fırsat Ekinci'nin yazısı.

    Evren Kuçlu, "Acemiliği İstismar" başlıklı denemesinde, usta ile çırak ayrımlarında, "çırak" ile ustanın çıkarları arasındaki gerilimin artmasından duyulan endişeyi dillendiriyor. Kuçlu, ucu reklâm yapmaya ya da reklâm etmeye kadar varan bu tuhaf ilişkileri okuyucunun dikkatine sunuyor.

    Son yıllarda alevlenen "deney"in hâllerini Murat Üstübal, dada üzerinden inceliyor. Postmodern-modern arasındaki gerilimlerin ortasında, günümüz tartışmalarına vâkıf olmak isteyen okuyucu için yeni bir imkân daha sunuyor Üstübal'ın yazısı.

    Bu sayının Temaşa'sında Berşan Durmuş'un "Garip Şiiri Hiç Garip Değil" başlıklı hikâyesi, Ara Fasıl Suvare ve Matine'de Yavuz Altınışık'ın kaleminden "Dogville", Ara Fasıl Kitap'ta Bülent Keçeli'nin kaleminden Murat Üstübal'ın yeni kitabı Kırbozumu var. Yavuz Altınışık, Osman Özbahçe, Vural Kaya, İdris Ekinci ve Ümit Savaş Taşkesen'in hazırladığı Kıraathane bölümü gene dopdolu.








  2. Mesport
    Moderators





    Karagöz Şiir ve Temaşa Dergisi Sayı: 12 Kitap Özeti



    Türk şiirinde başköşeye genç şair oturur. Baştan beri genç ve yetenek kelimelerini bir bünyede buluşturmayı amaçlayan Karagöz, Karagöz'ün Genci başlıklı 12. sayısıyla karşınızda.

    Karagöz'ün Genci, Karagöz'ün tamamı değil; fakat en önemli yönlerinden birisidir. İlk sayısından bugüne genç yeteneğe verdiği değeri ortaya koymak ve bu bağlamda kendi kendisinin sağlamasını yapmak için böyle bir sayıyla karşınıza çıkıyor.

    Evren Kuçlu, Yavuz Altınışık, Oğuz Karakaş, Vural Kaya, Enes Özel, Berk İybar, Emre Öztürk, Cem Kurtuluş, Musab Kırca, İdris Ekinci, Berşan Durmuş ve Erman Akçay'ı belirli bir bütünlük içinde sunan Karagöz, bu genç şair ve yazarlarla yapılmış söyleşilere de yer veriyor. Hakan Şarkdemir, Serkan Işın ve Osman Özbahçe gençlik ve yetenek temeline oturttukları yazılarında bu şairlerimizin şiirlerini inceliyor. Dergide Cahit Zarifoğlu'nun ilk şiirlerine; bugüne değin kitaplarına, toplu şiirlerine girmemiş dört şiirine yer verilmesi Karagöz'ün Genci'ne ayrı bir anlam katıyor.


    Dosyanın yoğunluğundan dolayı bu sayıda Karagöz'ün klâsik bölümlerinden bazılarına yer verilmemiş. Karagöz'ün çevresi genç yetenektir. Genç yeteneğin çevresi Karagöz. Abdullah Faruk Gönüllü, Rafet Arslan, Abdulkadir Akdemir, Biricik E. Doğan ve Cihat Duman şiirleriyle ilk defa Karagöz'de yer alıyor.





  3. Mesport
    Moderators
    Karagöz Şiir ve Temaşa Dergisi Sayı :13 Kitap Özeti

    Arap Komserin Oğlu İsmet Özel

    Uzun süredir beklenen Arap Komserin Oğlu Karagöz'le okuyucuya ulaşıyor. Karagöz, İsmet Özel'in son şiiri Boş Kovan ve Arap Komserin Oğlu'nu iftiharla sunar.

    Şiir

    Bu sayının şairleri İsmet Özel, Hakan Şarkdemir, Osman Özbahçe, Bülent Keçeli, Emre Öztürk, Yunus Emre Altuntaş, Vural Kaya, Aziz Mahmut Öncel, Oğuz Karakaş, Abdullah Faruk Gönüllü, İrfan Dağ, Abdulkadir Akdemir, Atakan Yavuz, Cem Kurtuluş ve Evren Kuçlu.

    Şiir ve Devlet

    Karagöz, şiir ve devlet sayısıyla edebiyat ortamına yüksek katkılarına devam ediyor. Hakan Şarkdemir, "Cumhuriyet'in Kontenjanından Şair" başlıklı yazısında dönem dönem güncellenen entelektüel kadronun sahiciliğini tartıştı. Necip Tosun, "Devlet ve Kültür Politikaları" başlıklı panoramik yazısında kültür, sanat ve edebiyatın devlet açısından işlevini yeni toplum yeni kültür bağlamında ele aldı. Osman Özbahçe, "Türkiye'nin Uyanışı" başlıklı yazısında Meşrutiyet yıllarından günümüze şiir ve devlet ilişkisini inceledi. D. Mehmet Doğan, Cumhuriyet'in özellikle ilk yıllarındaki dil politikalarına dikkat çekti. Evren Kuçlu, edebiyat ortamımızda pek dile getirilmeyen bir konuyu, CHP edebiyat armağanlarını yazdı. İdris Ekinci, Aziz Mahmut Öncel ve Yavuz Altınışık konu bağlamında üç büyük şairimizi; Mehmet Âkif, Necip Fazıl ve Nâzım Hikmet'i incelediler. Bülent Keçeli, "Şiir Devletin Değil Şairlerin Dağarcığındadır" başlıklı yazısında şiirin devletleşmesine karşı çıkarak meseleyi Mustafa Irgat ve Murat Üstübal üzerinden değerlendirdi. Münir Tireli, "Cumhuriyet'in Müzikal Tasarımları" başlıklı kaplamlı yazısında Türkiye'de çağdaş müzik algısının nasıl kurgulandığını anlattı. Serkan Işın, sözlüklerdeki şiir tanımının şiir algısını nasıl tayin ettiğinden hareketle değişim öneren bir yazı yazdı. Ali Ayçil, Hüseyin Akın, Ahmet Murat, Abdullah Harmancı ve Ercan Yıldırım bu sayıda ele aldığımız konu bağlamında kendilerine yönelttiğimiz soruları cevapladılar.

    Abdullah Harmancı, Mustafa Kutlu'nun yeni kitabı Zafer Yahut Hiç'i, Mustafa Kutlu'nun hikâyecilik serüveni içinde ele aldı. Suvare ve Matine bölümünde Yavuz Altınışık, Reha Erdem'in Hayat Var filmini; Emel Altay, Fin yönetmen Aki Kaurismaki'nin Finlandiya Üçlemesi olarak bilinen filmlerini yazdı. Aslı Togay'ın "Natürmort" isimli hikâyesi yetenekli bir hikâyecinin habercisi. Rafet Arslan, bilimkurgu yazarı Philip K. Dick'in Timothy Archer isimli eserinden hareketle bütün eserlerini ve felsefesini ele aldı. Bülent Keçeli, geçen sayıda yazamadığı Karagöz'ün Genci yazısını bu sayıda teslim etti: "Bu Genç Şair Milenyum Kuşağına Dahil Değil." Murat Üstübal ve Vural Kaya Kıraathane'yi boş bırakmadılar.

    Eh bizden de bu kadar Bu bu kadar!

    Açılın kadavralar

    Geçelim!





  4. Mesport
    Moderators
    Karagöz Şiir ve Temaşa Dergisi Sayı: 14 Kitap Özeti



    Artık "poetik hikem" ile "poetik hikâyem" aynı şeymiş gibi davranmak revaçta. Çünkü insanlar teorik olana kafa yormanın zaman kaybı olduğunu düşünüyor. Bu yüzden poetika diye bize sunulanların hiçbir teorik temeli, orijinalitesi bulunması beklenmiyor. Temeli olmayan bir şeyi sarsamazsınız. Sarsılmazlığın güvenini temelsizlikte bulmak kimseye garip görünmüyor. İşin hikâye kısmı ile hikmetin birbirine karıştırılıyor olması, birilerine ahkâm kesme rahatlığı sağlıyor. Etiketin üzerine yazılmış olan "hikmet" kelimesi, hiçbir kıymet bildirmiyor. Böylesi bir durumda etik, etiketi etiketleyenin piyasa beklentisi, piyasa etkisi ilişkisinden başka bir şey değil. Oysa hakikat paranteze alınamaz.

    14. sayının şairleri Serkan Işın, Yavuz Altınışık, Emre Öztürk, Biricik E. Doğan, Musab Kırca, Zozan Gemilerördü, İdris Ekinci, Yunus Emre Altuntaş, Vural Kaya, Rafet Arslan, Bülent Keçeli, Hakan Şarkdemir ve Cem Kurtuluş.

    Karagöz'ün bu sayıdaki faslı Osman Özbahçe'nin "Şimdi Daha Zor" başlıklı yazısıyla başlıyor. Son zamanlarda artmaya başlayan içi boş tartışmaların, yapay kamplaşmaların bizi şiirimizin zenginliğinden koparmaya başladığına dikkat çekiyor.

    İdris Ekinci, Türkiye'de metodolojinin kurucusu Mehmet Fuat Köprü'lünün bilimsel disiplin ve metodolojiye verdiği önemi yazıyor. Musab Kırca sanatın metalaşmasına, kapitalizmin bir enstrümanına dönüşmesine karşı çıkıyor. Şairin eleştiri gücünü koruyarak bu oyunu bozabileceğini öne sürüyor.

    Hakan Şarkdemir, Türkiye Yazarlar Birliği'nde, "Tarihî Bir Şahsiyet Olarak Şair" başlıklı bir konuşma yaptı. Karagöz, Şarkdemir'in Orhan Veli üzerinden bir dönemi anlattığı doyurucu konuşmasını sunuyor. Serkan Işın, "Deney Dendiğinde Neden Kulaklarım Dikilmiyor Artık" başlıklı, içeriği adında gizli yazısında "deney"in neden işlememeye başladığını izah etmeye çalışıyor.

    Bu sayının Suvare ve Matine bölümünde iki sinema yazısı var. Yavuz Altınışık, sinema tarihinin unutulmaz filmlerinden Scarface üzerinden şiddetin doğasını yazarken, Evren Kuçlu, westernin en önemli yönetmenlerinden Sergio Leone'yi bütüncül bir bakışla tanıtıyor.

    "Orda Bir Şair Var Uzakta" köşesinde Hakan Şarkdemir'in İlhan Berk'e yönelttiği soruları bulacaksınız.

    Vural Kaya ve Rafet Arslan, yazılarıyla günümüz şiirinin kavranışına etki edebilen şairlerimizden Murat Üstübal'ın eleştiri kitabı Dirim Kurgu'yu yazdılar.

    Bu sayının hikâyesi Berşan Durmuş'un: "Senfonik Müziğin Zararları veyâhud Putlar." İdris Ekinci,"Türkçenin Mutlu Prensi Cemal Süreya"nın yazılarında şiir-şair, eleştiri-eleştirmen düşüncelerinin izini sürüyor. Atilla Mülayim ve Talip Işık'ın hazırladığı kıraathane bölümünde kitap ve etkinlik haberleri var.


+ Yorum Gönder