+ Yorum Gönder
Tuning ve Modifiye ve Motorlu Araçlar Forumu Forumunda LPG Araçlar Üzerindeki Etkisi ve Gerekli Bilgiler Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Asel
    Bayan Üye

    LPG Araçlar Üzerindeki Etkisi ve Gerekli Bilgiler








    LPG'nin Araçlar Üzerindeki Etkisi Hakkında Bilgi


    Önce Likit Petrol Gazının (kısaca L.P.G.) özelliklerinden bahsedelim. LPG petrolün yan ürünü olup kimyasal olarak Hidrokarbonlar grubuna dahildir. Petrolün kuyulardan çıkarılmasında beraber veya rafinerilerde tasfiye edilirken yan ürün olarak metan, etan, bütan, propan, hektan, gibi gazlarda elde edilir. Bunlardan bütan ile propan basınç altında sıvı haline gelebilir. Metan ve etanın sıvı haline gelmesi için daha fazla basınç gerektiğinden içinde muhafaza edileceği kapların kalın duvarlı olmasından ötürü ağır olacağından gaz halinde ve tabi petrol gazı adı altında kullanılır. Kullanılacak yerlerde havagazı gibi borularla nakledilir. Bütan ve propan gazları kolayca sıvı hale geçer demiştik. Bunun amacı nakliyesinin kolay olmasını sağlamaktır. Zira bu gazlar sıvı hale geçince 230 ila 267 misli küçülürler. Yahut şöyle diyelim 1 m³ sıvı LPG 267 m³ gaz LPG veya 1 litre LPG sıvı 267 litre gaz LPG yapar.

    LPG Araçlar.jpg
    Aslında kokusuzdur, fakat kaçak yaptığının anlaşılması için organik bir madde ile muhakkak kokulandırılır. Teneffüs edilmesi halinde zehirsizdir. Fakat yukarıdaki tabloda da görüldüğü gibi, havadan ağır olduğundan kapalı bir yerde dibe çöker, kaçak devam ettikçe bulunduğu mahalli doldurur ve içerdeki havayı kovacağından burada bulunan bir insan veya hayvan solunum için hava yani oksijen bulamayacağı için boğulur. Yanması için muhakkak hava lazımdır.

    LPG diğer yakıtlara göre çok avantajlıdır. Temiz yandığından motorun ömrünü uzatır, aynı zamanda tamir için harcanan parayı ve zamanı azaltır. LPG kurudur böylece silindir cidarlarında yağ kalıntısı yapmaz. Kurşun veya başka katkı maddeleri ihtiva etmediğinden silindirde kalıntı bırakmaz. LPG saf olduğundan karter yağını sulandırmaz ve motorun yağını değiştirme zamanını uzatır. LPG benzinden daha fazla oktan ihtiva ettiğinden motorda daha yüksek kompresyon oranı ile kullanılabilir, muntazam yandığından dolayı da motor parçalarında vuruntu ve aşınma daha az olur. En önemli özelliği uygun miktardaki hava ile karıştığında tam olarak yanar, dolayısıyle egzozun kötü koku ve göz yakıcı bir etkisi olmaz.

    BENZİN’DEN LPG’YE DEĞİŞİM PAKETİ

    1- Değişim paketi (kit)
    2- Karıştırıcı (mikser)
    3- Depo (tank)
    4- Depo sabitleyici kemerler
    5- Kademeli valf (multi valf)
    6- Dolum ağzı ve kapağı
    7- Gaz dağıtıcı (gaz-tight housing)

    KARIŞTIRICILAR ( MİKSERLER)

    Karıştırıcılar çeşitli araçlar için 120’den fazla model için mevcuttur. Cihaz filtre kutusunun içine yerleştirilmiştir. Karıştırıcı gaz ile havanın birleşimini sağlamaktadır.

    EMNİYET CİHAZLARI

    Akım metre koruyucu ve filtre koruyucusu, motor geri çalışmasında hasarı önlemek üzere hazırlanmıştır.

    KADEMELİ VALF (MULTİ VALF)

    Kademeli valf depoya monte edilir ve LPG’nin dolumunu sağlar. Belirleyici işaret deponun içindeki mevcudun miktarını gösterir, % 80 emniyet valfı, depo % 80 dolduğunda dolumu durdurur.

    DEPO SABİTLEYİCİ (KEMERLER )

    Kemerler LPG deposunu sabitleştirmek için kullanılır.

    OTO/LPG SİSTEMLERİ
    Bu cihaz elektronik bir değiştirici ve akışı harekete geçiren bir motordan oluşmaktadır. LPG sistemleri araçlara uygun bir biçimde dizayn edilmiştir. Kolay monte edilir. Lov U thermotronic cihazı, düşük ısı, yüksek nem gibi çeşitli hava şartlarında hava-yakıt oranını optimize eder. Cihaz aynı zamanda yakıt tasarrufunu sağlar ve taşıtın performansını artırır.

    BASINÇ DÜŞÜRÜCÜLER (VAPORİZATÖR)

    Vaporizatör (buharlaştırıcı), LPG gazını depodan alıp, basıncı düşürüp gazı ısıtma özeliğine sahiptir. LPG basınç düşürücüden geçtikten sonra karıştırıcıya transfer olur.

    Çeşitleri :
    1- LPG buharlaştırıcı
    2- Elektronik LPG buharlaştırıcı
    3- Süper Elektronik LPG buharlaştırıcı
    4- Elektronik TURBO LPG buharlaştırıcı

    MİNİ BLOK(GAS-TIGHT HOUSING)
    Mini blok (gaz-tight housing ) plastikten yapılmış olup, multivalfi kaplamak üzere kullanılmaktadır. Ana fonksiyonu, gaz sızıntısı halinde gazı boşaltmaktır.

    SELENOİD VALFLAR
    LPG selenoid valflar LPG’nin azaltıcıya gitmeden önce filtre edilmesini ve sıkışma halinde de LPG’nin durmasını sağlar. (Emniyet açısından benzin kilit valfı komutatöre bağlı olarak benzin seçeneğinden harekete geçip alternatif yakıtla vasıtayı hareket ettirir).

    KOMÜTATÖR
    Araç güvenlik komütatörü, elektronik azaltıcıyı yerleştirirken kullanılır, sıkışma halinde otomatik olarak LPG gazını kapatma fonksiyonuna sahiptir. Enjeksiyonlu sistemlerde kullanılan
    Komütatör ise aracın benzinle çalışmasına izin vererek otomatik olarak LPG’ye bağlanmasını sağlar.

    Çeşitleri:
    1- Komütatör
    2- Araç güvenlik komütatörü
    3- Enjeksiyonlu sistem için komütatör

    LPG’YE DÖNÜŞÜM VE OLUMLU ETKİLERİ
    A-Dönüşümde dikkat edilmesi gereken noktalar nelerdir?
    1-Servis,yetkili makamlarca belgelendirilmiş midir,
    2-Servis elemanları işini doğru olarak yapabilecek bilgi ve beceriye sahip midirler,
    3-Servise gelen aracın egzoz testi yapılarak, araç hakkında bilgi veriliyor mu,
    4-Montaj yapılırken işin yapılmasında bir sıra takibi yapılıyor mu,
    5-Tank muhteviyatının montajı dikkatli ve doğru yapılmakta mıdır,
    6-Montaj sonunda sistem tekrar kontrol ediliyor mu (elektrik ve mikser),
    7-Montajdan sonra, gaz kaçak testi kontrolü köpükle yapılıyor mu,
    8-Araca gaz konulduktan sonra, egzoz testi yapılıyor mu,
    9-Sistemin kullanılması hakkında yeterli bilgi veriliyor mu,
    10-Sistemin garanti belgesi veriliyor mu,
    11-Sistemin aracın ruhsatına işletilmesi için, gerekli bilgi veriliyor mu?

    B-Kullanım sırasında dikkat edilmesi gereken noktalar nelerdir?
    LPG ile olan uygulamalarda emniyet ve denetim söz konusudur. Bununla ilgili olan başlıklar şu şekilde sıralanabilir…
    1-Aracın LPG kullandığı, arka cama yapıştırılacak olan bir çıkartma (sticker) ile belirtilmelidir.
    2-LPG kullanan araçlar yer altındaki garajlarda park edilmemelidir.
    3-Dönüşüm parçalarının tamamı ECE-R 67’ye uygun olmalıdır.
    4-Araç tadilatlarında kullanılan tankın, yüzde 80 dolum emniyeti içerir olması ve araçlarda tüp kullanılmaması.
    5-Araca takılan parçaların güvenli olması için, bağlantılarının iyi yapılması ve montaj sonrası mutlaka gaz kaçak testi yapılması.
    6-Araca takılacak kitlerin periyodik bakımlarının mutlaka zamanında yapılması.
    7-Aracın bakımlarının mutlaka yapılması.
    8-Tank muhteviyatı ile oynanmamalıdır
    9-Sistemin ayarı ile sürekli oynanmamalı ve gerektiğinde servise gidilmelidir.
    10-Sistemin elektriği ve elektrik kabloları, belirli zaman aralıklarında kontrol edilmelidir.

    C-Kaza anında benzinliye oranla, aracın yanma ve buna benzer olumsuz gelişmelerden etkilenme riski var mı?
    Herhangi bir kaza anında oluşabilecek yangın anında, benzin tankının yangına dayanma süresi 1.5 dakika iken, LPG tankında bu süre 8 dakikadır. Aracın kaza yapması halinde sistemin elektrik düzeni kapanacağı için, gaz geçme olasılığı yoktur. Ayrıca boruların kırılması veya kopması halinde, ani bir gaz kaçağı durumunda sistemin kendini kapama özelliğine sahip olduğu için, benzinli araçlara göre olumsuz yönleri yoktur.

    D-Benzinliye oranla LPG’nin motor üzerindeki olumlu veya olumsuz etkileri nelerdir(subapların kurumlanması vs.) ?
    Çevre açısından : (LPG)
    1- Temiz ve verimli yanma sağlar,
    2- Çevreye yayılan gaz emilsiyonu düşüktür,
    3- Benzine göre ozon tabakasına %30 daha az zarar verir,
    4- Çok düşük düzeyde sülfür dioksit açığa çıkarır,
    5- Yanma sonucu çok küçük ve az miktarda katı partikül bırakır,
    6- Motor ve su üstüne düşen asit yağmuruna rastlanmaz.








  2. Acil

    LPG Araçlar Üzerindeki Etkisi ve Gerekli Bilgiler isimli yazıya yorum yazın.





  3. Sponsor Bağlantılar
+ Yorum Gönder