+ Yorum Gönder
Her Telden Eğitim Konuları ve Ödev ve Tezler Forumunda Hürriyet kasidesinin namık kemalin sanatındaki ve türk edebiyatındaki yeri ve önemi Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Ziyaretçi

    Hürriyet kasidesinin namık kemalin sanatındaki ve türk edebiyatındaki yeri ve önemi








    kısaca hürriyet kasidesinin namık kemalin sanatındaki ve türk edebiyatındaki yeri ve önemi







  2. FERAY
    Devamlı Üye





    Hürriyet kasidesinin namık kemalin türk edebiyatında önemi

    1. a. Bu tür ses benzerlikleri ile şiire has bir ahenk yakalanmıştır. Şiirlerde bu tür ses benzerlikleri redif ve kafiye şeklinde isimlendirilirler. Tekrar eden "-den" ler redif, "-et'ler tam kafiyedir.



    b. Bu kelimeler, kendine özgü bir söyleyiş tarzı, ritim oluşturacak şekilde şiirde kullanılmıştır. Dik*kat edilirse bütün kelimelerde ünlü harflerin uzun okunması gereklidir. Kelimelerin bu şekilde kullanıl*ması "şiirdeki söyleyiş tarzı ve ses değerlerinin bir arada düşünüldüğünü bize gösterir. Bu şekilde kullanımla birlikte şiirin ahenginin, ses akışı, söyleyiş, ritim ve her türlü ses benzerlikleriyle sağlandığını göstermektedir.

    2. a. Kasideler övgü şiiridir. Divan edebiyatı geleneğine mensup şairler, genellikle padişahlara, sadrazamlara ve devlet büyüklerine bu tür şiirler yazmışlardır. Nefî'nin kasidesi de Sultan Murad Han'a yazılmıştır. Bu kasidedeki dil, söz sanatları, kullanılan kelime ve tamlamaların Arapça ve Fars-çayla yüklü olması şiirin yazıldığı dönemle ilişkilidir. Namık Kemal'in kasidesi ise şekil açısından Divan şiiri geleneğine bağlıdır. Fakat bu kaside, geleneğin körü körüne devam ettiricisi olamaz. Öncelikle bu kaside ne padişaha ne de devlet ileri gelenlerine yazılmıştır. Soyut bir kavram olan "hürriyet"e yazıl*mıştır. Divan şiirinin kasidecilik geleneğinde kasideler hep "somut" konular üzerinde yazılmıştır. Ayrı*ca, bu kasidenin kendine has bir başlığı vardır. Divan şiiri geleneğinde kasidelerin özel bir başlıkları da bulunmaz. İki kaside de övüleceklerin niteliğine uygun şatafatlı bir üslupla yazılmıştır. Söyleyiş özellik*leri bakımından da iki kaside de ses tekrarları, ritim ve ses akışı bakımından ortaktır.

    b. Bu kasidelerin söyleyiş tarzları ile yazıldıkları dönemlerin edebî, siyasi ve sosyal özellikleri ara*sında bir ilişki kurulabilir. Nefî'nin yaşadığı çağda kasideler bu şekilde yazılıyordu. Bu tarzdan o devrin zihniyetine ulaşabiliriz. Kaside bir Osmanlı Padişah'ına sunulduğu için şair, söz sanatlarını padişah'ın övülmesi için çok fazla kullanmıştır. Şiirin iç akışında, kasidenin sunulduğu kişinin özelliklerini yansıtan kelime ve tamlamalar seçilmiştir. Namık Kemal'in kasidesi ise soyut bir konuya yazıldığı için şair çok fazla mübalağa sanatını kullanmamıştır. Bu durum, şiirlerin yazıldığı ortamın zihniyetiyle, yani edebî, siyasi ve sosyal özelliklerime yakından ilgilidir.

    3. a. Hürriyet Kasidesi'ni oluşturan birimlerin yerleri değiştirildiğinde, şiirin akışında ve anlamında bir değişme ve bozulma meydana gelir. Bu birimler ahenkli bir biçimde kasidenin yapısını oluşturmak*tadır. Bu yapıdan herhangi bir birimi çıkarır ya da bu yapıya onunla ilgisiz bir birim eklersek şiirin ken*dine has sistemi mutlaka bozulur. Edebiyat eserleri, kendilerine özgü bir sisteme sahiptir. Bu sistem, dışarıdan yapılacak müdahalelerle çabucak bozulur veya değişikliğe uğrar.

    b. Hürriyet Kasidesi'ni oluşturan birimleri anlamlı bir bütün hâline getiren unsur, şiirin temasıdır. Çünkü tema etrafında anlamlı birimler birbirleriyle ahenkli bir bütün oluşturarak, temaya birleşirler.

    4. a.
    Klasik Türk Edebiyatında Kaside Nazım Şekli*nin Yapı Özellikleri
    1. Genellikle 31-99 beyitten oluşur.
    2. Nesib, girizgâh, methiye, tegazzül fahriye ve dua bölümlerinden oluşur.
    3. Kafiye düzeni aa / ba / ca şeklindedir.
    4. Kasidenin sonlarına doğru şair, mahlasını kul*lanır.
    5. İthaf edildiği kişinin adını içeren bir başlığı vardır

    Hürriyet Kasidesi'nin Yapı Özellikleri

    1.31 beyitten oluşmuştur.
    2.Klasik bölümler yoktur.
    3.Kafiye düzeni "aa/ba/ca" şeklindedir.
    4.Şair son beyitte mahlasını kullanmamıştır.
    5.Kaside soyut bir kavram için yazılmıştır, baş*lığı da bu soyut kavramdır.

    b. Hürriyet Kasidesi'nin kaside nazım şekliyle yazılması ve kasidenin klasik yapı özelliklerinden farklılıklar göstermesi bu devirdeki yenileşme çabalarının etkisinin edebî eserlere de yansıdığını gös*termektedir. Bu devrin şairleri eski nazım şekillerini kullanmakla birlikte şiirlerin içeriklerinde büyük değişiklikler yapmışlardır. Eskiden kaside yine beyitlerle yazılıyordu, yeni devirle birlikte kasidenin bütün şekil özellikleri aynen kullanılmış, şiirde işlenen konu değiştirilmiştir. Namık Kemal, "hürriyet’e övgülerini sunmuştur.

    5.
    "Görüp ahkâm-ı asrı münharif sıdk u selâmetden
    Çekildik izzet ü ikbâl ile bâb-ı hükûmetden"
    "Biz ol nesl-i kerîm-i dûde-i Osmâniyânız kim
    Muhammerdir ser-â-pâ mâyemiz hûn-ı şehâdetden"
    "Biz ol âlî-himem erbâb-ı cidd ü içtihadız kim
    Cihangîrâne bir devlet çıkardık bir aşîretden"

    "Biz ol ulvî-nihâdânız ki meydân-ı hamiyyetde
    Bize hâk-i mezar ehven gelir hâk-i mezelletden"

    dizelerinde tarihî değerlere değinilmiştir, ilk beyitte "bâb-ı hükûmet'Ie devletin icra yetkisine sahip kurumu kastedilmektedir. Şairin yaşadığı devirde devlet, hükümetler aracılığıyla yönetiliyordu. Diğer beyitlerde de Osmanlı merkeze alınarak tarihsel bilgilerle birlikte şairin yorumları okura sunulmuştur.

    "Usanmaz kendini insan bilenler halka hizmetden
    Mürüvvet-mend olan mazluma el çekmez i'ânetden"


    "Hakîr olduysa millet sânına noksan gelir sanma
    Yere düşmekle cevher sakıt olmaz kadr ü kıymetden"

    "Vücûdun kim hamîr-i mâyesi hâk-i vatandandır
    Ne gam râh-ı vatanda hâk olursa cevr ü mihnetden"

    "Muîni zâlimin dünyâda erbâb-ı denâettir
    Köpektir zevk alan sayyâd-ı bî-insâfa hizmetden"

    "Hemen bir feyz-i bakî terk eder bir zevk-ı fânîye
    Hayâtın kadrini âlî bilenler hüsn-i şöhretden"

    dizeleri ve genel olarak şiirin hemen bütün dizelerinde sosyal değerlerle ilgili kelime ve ifadelere rastlanmaktadır. Birinci beyitte, "insanlara yardım etmenin öneminden", ikinci beyitte "zor durumda olan fakat değerli milletlerin bu zor durumda değerinden hiçbir şeyin eksilmeyeceğinden", üçüncü be*yitte "vatan sevgisinden", dördüncü beyitte "zalimlerin vasıfları", beşinci beyitte "dünyanın geçici zevk*lerine değer verenlerin yanlış yolda olduklarına değinilmektedir.

    6. Tanzimat dönemi, yeni değer ve kavramlarla yeni türlerin bir arada kullanıldığı bir dönemdir. Bu devirde başlatılan sosyal, siyasi, askerî, ekonomik, idarî yenilikler, insanların dünya algısını da belli oranda etkilemiştir. Eskiden insanların hürriyetle ilgili bir sorunları yoktu. Ama devrin sosyal ve siyasi yapısının etkisiyle hürriyet üzerinde konuşmak değerli bir hal aldı. Bunun en önemli sebebi, Avrupa’dan ithal edilen kavramlar, değer yargılarıyla Osmanlı devletinin zor bir devirden geçmesidir. Devlet, sa*vaşlarda yeniliyor, ekonomisi çok kötüye gidiyordu. Bu durumda yaşayan insanlar da ülkelerinin ba*ğımsızlığını kaybedeceğinden korkuyorlardı. Şair de hürriyet'in bu devirde yaşayanlar için neden önemli olduğunu şiirinde anlatmaya çalışmıştır. Sonuç olarak, bu şirin devrin gerçekliğini doğru bir biçimde yansıttığını söyleyebiliriz.

    7. a.
    Divan şiirinde işlenen temalar: Aşk tabiat güzellikleri din ve devlet büyüklerine övgü tasavvuf ve ahlak





+ Yorum Gönder