+ Yorum Gönder
Okul ve Eğitim ve Okul Öncesi Eğitim Forumunda Çocuklarda Yaygın Olarak Gözlenen Uyku Problemleri Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Uğur Baki
    Devamlı Üye

    Çocuklarda Yaygın Olarak Gözlenen Uyku Problemleri









    Çocuklarda Uykusuzluk


    Yaklaşık olarak dört çocuktan birinin ciddi uyku problemlerine sahip olduğu bilinmektedir. Bu ayki bültenimizde sizlere kısaca çocuklarda yaygın olarak gözlenen uyku problemleri hakkında bilgi vermeyi ve bunlara dair basit çözümler önermeyi istiyoruz.
    YAYGIN UYKU PROBLEMLERİ:

    Üç yaşındaki bir çocuğun günlük uyku ihtiyacı yaklaşık 12 saat olup, beş yaşındaki bir çocuğun ise günlük 11 saattir. Ancak, unutulmaması gereken bu saatlerin sadece birer ortalamadan ibaret olduğu ve uyku ihtiyacının bir çocuktan diğerine değişiklik gösterebileceğidir.

    a)Uykuya geçmede güçlük

    Uykuya geçmede güçlük çocuğu yatağa yatırmada ve uykuya geçirmede yaşanan güçlükler olarak tanımlanabilir. Bu durum iki yaş çocuklarının %20’sinde, üç yaş çocuklarının %16’sında ve beş yaş çocuklarının %10’unda rastlanan bir problemdir. Bu sorun bazı çocuklarda yalnız yatağa gitmeme ve yalnız uykuya geçememe şeklinde kendini gösterir. Bu sebeple evde “uyku zamanı savaşları” sıklıkla yaşanır ve çocuk genelde oturma odasında veya ebeveynlerin yatak odasında uyuya kalır. Çocuklardaki bu sorunun daha ziyade “ayrılık anksiyetesi”nden kaynaklandığı ileri sürülmektedir. “Ayrılık anksiyetesi”, çocuklarda son derece önemli bir gelişim aşamasını teşkil etmektedir. Pek çok çocuk için uyku vakti, aynı zamanda ebeveynden ayrı kalma anlamına da gelmektedir. Bu sebeple bazı çocuklar, bu ayrılığı önlemek için uyku vaktinden önce ellerinden ne gelirse yaparlar. Uykudan hemen önce, karnın acıkması, susamak, pijamanın kaşındırması ya da karın ağrısı gibi bahanelerle ebeveynden ayrılacakları zamanı mümkün olduğunca uzatmak isterler. Bu sebeple burada, size bu sorunu hafifletmede yardımı olacağına inandığım basit bir takım önerilerde bulunmak istiyorum.
    • Bunlardan ilki, her gece sabit olarak uygulayacağınız bir takım uyku ritüellerinin yerleştirilmesi. Örneğin: yemek, duş, diş fırçalama, yatak.
    • İkincisi ise, yatakta uykuya geçmeden önce çocuğunuza biraz zaman tanıyın. Bu ona bir hikâye okumak olabilir ya da bir beş dakika kadar yanında durmak olabilir. Siz odadan çıktıktan sonra yaygara koparırsa, yanına hemen gitmeyin ancak çok uzun sürede ağlamasına izin vermeyin. Yanına gittiğinizde ise, ışığı kısık tutun ve son derece yavaş bir ses tonu ile konuşun. Onunla asla oyun oynamayın ve bu yöndeki girişimlerine izin vermeyin. Bunu ilk başlarda bir gece boyunca pek çok kere yapmak zorunda kalabileceğinizi unutmayın.
    • Yatma vakti yaklaştıkça ortamdaki sesleri ve ışığı azaltın. Bu hem uykuya geçmesine yardımcı olacak hem de gündüzle gecenin farklı olduğunu ona gösterecektir.
    • Bazı, durumlarda evin doğal gürültüsünün, örneğin; sizin konuşma sesinizin ya da televizyonun sesinin açık kalması gibi, devam etmesini sağlayın. Zira bazı çocuklar evin içinden gelen sesleri duyduklarında daha huzurlu ve mutlu bir şekilde uykuya geçiyorlar.
    • Çocuğunuz uykuya geçmeden önce dinlenmesini sağlayın. Çünkü hareketsiz bir eylemden sonra uykuya geçmek, oyun oynadıktan sonra uykuya geçmekten daha kolaydır.
    • Eğer çocuğunuz siz onu yatağa yatırdıktan sonra hemen kalkıyorsa bu durumda sizin son derece karalı bir tutum gösterip onu tekrar yatağa yatırmanız gerekmektedir. Bu durum biraz zaman alabilir, ancak günler geçtikçe çocuğunuz bu duruma alışacaktır.
    • Çocuğunuzun rahat olduğundan emin olun. Çocuğunuzun yatak odasının ısısını kontrol edin ne çok sıcak ne de çok soğuk olmamasına özen gösterin. Üstündeki kıyafetlerin uyku sırasında rahat hareket etmesine izin veren, terletmeyen yapıda olmalarına özen gösterin. Kapıyı hafifçe aralık bırakmanız ya da parlak olmayan bir masa lambası yakmanız da faydalı olabilir. Çocuğunuzun, ihtiyaç duyabileceği her şeyi yatmadan önce yerine getirmeye çalışın, böylece bunları uyumamak için bahane olarak kullanmasına da engel olmuş olursunuz.

    b)Çok erken uyanma

    Çocukların bir kısmında da sabahları çok erken uyanma, özellikle de hafta sonları, gözlenebilir. Bu durumda da:
    •Çocuğunuzun yatak odasında kalın perdeler kullanın. Böylece, sabah güneşin çocuğunuzu uyandırmasına engel olabilirsiniz.
    •Sabah kalktığında yanında siz yokken de oynayabileceği oyuncakları odasında bırakın. Bu sayede, sabah katlığında siz kalkana kadar onlarla vakit geçirebilir.
    •Eğer çocuğunuz her zaman sabahları erken kalkıyorsa, bu o çocuğun biyoritminin bu şekilde olduğunun göstergesidir ve sabırlı olmaktan başka da yapılabilecek fazla bir şey yoktur. Ancak, anaokuluna başladıkları tarihten itibaren, sizde her akşam aynı saatte yatırma konusunda kararlı davranırsanız sabah kalkma saatleri de düzene girecektir.


    c)Diğer uyku problemleri

    Çocuklarda sıklıkla gözlenen diğer uyku problemleri arasında, uykuda yoğun vücut hareketliliği, uykuda yürüme (somnambulism), uykuda konuşma (somniloquy), gece ıslatması (nocturnal enüresis), gece terörü (pavor nocturnus) ve kâbuslar mevcuttur. Bu problemler çocukluk döneminde son derece yaygın olup, ergenliğe yaklaşıldıkça ortadan kaybolurlar. Bunların de özellikle gece terörü, anne-babayı son derece korkutan bir yapıya sahiptir. Uykuya daldıktan yaklaşık 90 dk. sonra başlayan ve susturulamayan bir şekilde ağlama, çığlık atma ve her türlü sakinleştirme çabasını reddetme ile karakterizedir. 30 dk ile 1 saat arası sürebilir. Çocukta o sırada aşırı terleme, hızlı nefes alma ve hızlı kalp atışı gözlenir. Ancak, bu durum kâbus görmekten farklı bir tablo olup, çocuk tarafından genellikle sabah hatırlanmazlar. Genellikle, stres ve yorgunluk dönemlerini takiben ortaya çıkarlar. Bu sebeple, çocuğun çevresinde stres yaratan faktörleri azaltmak ve iyi bir şekilde dinlenmesini sağlamak son derece faydalı olacaktır.

    Uzm. Psk. Nuran Aydemir
    Milenyum Çocuk Kulübü








  2. Ezlem
    Üye





    Çocukların bir çoğunda uyku problemleri olmaktadır. çocukları uyutmakta zorlanabiliriz. Çocuğun uyku saatlerini düzene sokmak büyük bir uğraş gerektirir. Öncelikle çocuğun odası uygun ve sessiz olmalı her akşam aynı saate yatağa yatması sağlanmalıdır.




+ Yorum Gönder