+ Yorum Gönder
Özel Eğitim ve Rehberlik ve Rehberlik Forumunda Okuma Hızını Artırmak İçin Yapılması Gerekenler Konusunu Okuyorsunuz..
  1. DR.MATRİX
    Devamlı Üye

    Okuma Hızını Artırmak İçin Yapılması Gerekenler








    Hızlı Okumak İçin Neler Yapmalıyız ?


    Sesli Okuma: İlkokul çağlarında daha iyi anlamamıza yardımcı olacağını zannederek geliştirdiğimiz ve okuma hızını önemli derecede yavaşlatan bir unsurdur. Ortalama konuşma hızı 200 kelime kadardır.
    Sesli okuduğumuz zaman kendimizi bu limite sınırlandırmış olur ve bu hızın üstüne çıkamayız. Oysa okuduğumuzu anlamak için kelimeleri dil ve kulak yollarından geçirerek beyine göndermemize gerek yoktur. Göz çektiği fotoğrafları dilimizden yüzlerce defa süratli olarak beyine göndermekte ve beyin almaktadır. Sesli okuduğumuz zaman 200 kelime 1 dakikayla sınırlandığı için okuma hızımız çok daha hızlı olan beyin kapasitemize yetişememekte, arta kalan beyin kapasetimiz, boşluğu başka düşüncelerle doldurmaya çalıştığından konsantrasyonumuz ve okuma etkinliğimiz azalmaktadır.
    İçinden sesli okumakda bir okuma türüdür. Her ne kadar bunda dudaklarımız kelimeleri tek tek telaffuz etmiyor ise de , ses tellerimiz kımıldıyor ve okuma hızımız 500 kelime 1 dakikayla sınırlıyoruz. Bunu önlemek için uzmanlar okurken çiklet çiğnemeyi öneriyorlar.(Gözle görme alışkanlığı edinene kadar) Okurken çiklet çiğneme temponuz hiç değişmezse bu yanlış alışkanlığı yenebilir ve gözle okumaya başlayabilirsiniz.


    Her kelimeyi okumak da okumayı yavaşlatan nedenlerden biridir. Başka dillerde de, Türkçe´de de cümle yapılarında anlam bir kaç kelimede toplanmıştır. Diğer kelimeler onları düzenli bir cümle halinde birleştirmek için kullanılmıştır. Ve, gibi, ile için v.s. gibi sıksık tekrarlanan ve okuduğumuzu anlamamamıza büyük katkısı olmayan bu kelimeleri her seferinde okumak, bize büyük zaman kaybettirir. Başlangıçta hangi kelimelerin gereksiz olduğunu doğru tespit ederek, okumadan atlamakta büyük güçlük çekecek, ama zamanla bu konuda da yetenek ğeliştirerek 300 kelimelik bir yazının 100 kelimesini okuyarak anlayabilirsiniz.
    Hızlı okursak anlayamayacağımızı zannetmek,okumamızı en fazla yavaşlatan en önemli psikolojik etken ve yaygın olan yanlış bir kanıdır. Kağnı arabaları satte 3-5 kilometreden hızlı gidemezdi. Otomobil bu hızı 100- 200 kilometreye çıkardı. Eskiden insanlar bu hızlara ulaşılabileceğini düşünmezlerdi. Biz de bu gün, yarın kabulleneceğimiz gelişmelere inanmıyor ve direnç gösteriyoruz. Dakikada 6000 kelime okuyarak 13 yaşında üniversiteye giren Mariel Aragon, dakikada 2500 kelime okuyarak A.B. D.´yi yöneten John Kennedy, hızlı okuyarak da daha iyi anlanabileceğinin kanıtlarıdır.


    Öyleyse bu şartlanmayı bir kenara bırakarak okuma hızınızı arttırın. Anlama hızınız başlangıçta düşecek, ama hızınız arttıkça eski derecenizi yakalayıp geçecek, daha iyi anlayacaksınız.
    Geri dönmek; bize en fazla zaman kaybettiren alışkanlık. Konsantrasyon eksikliğinden olur. Geri dönme imkanımız olduğu sürece de konsantrasyonumuz azalır. Öncelikle kendinize geri dönmeyi yasaklamalısınız. Geri dönme şansınızın olmaması konsantrasyonunuzu arttırır. Başlangıçta bazı paragrafları anlayamadığınızı hissedeceksiniz. Endişelenmeyin ve geri dönmeyin. Kendinize "Bugüne kadar geri dönerek okuduğum her paragrafı anladım mı? Şimdi hatırlıyor muyum?" diye sorun . Umarız cevabınız endişelerinizi yatıştırır.



    özetlemek gerekirse


    1. Gözümüzle ve beyninizle okuyun.(Dudaklarınız ve ses telleriniz kımıldamasın)
    2. Gözünüzle kelime gurupları görmeye çalışın ( birden fazla kelime)
    3. Okurken yazıya konsantre olmaya çalışın. (geri dönüş yapmayı kendinize yasaklayın)
    4. Her kelimeyi okumak yerine, asıl anlamı veren kelimeler üzerinde durarak gereksiz kelimeler üzerinde durarak gereksiz kelimeleri atmaya çalışın.
    5. Kendinizi hızlı okumaya zorlayın.
    6. Kendinize okurken belli bir süre vererek, okuduğuğunuzu o süre içinde bitirmeye çalışın.
    7. Fırsat buldukça değişik tipte yazılar okuyun.
    (Kendinize mutlaka okumak için zaman ayırın)
    8. Gereksiz Ayrıntılar yerine ana fikir için okuyun.
    Anafikri bulmak için;
    a) Birinci paragrafta yazırın tarzını çıkarmaya çalışın
    b) Anafikri nereye yazmış olabileceğini düşünün Her paragrafta bunu bulmaya çalışın.
    c) Anafikrin her paragrafta bulunabileceğine dikkat edin.
    Başlangıçta bunları uygulamanız ve hatta başarmanız size çok güç gelebilir. Ama unutmayın ki bunları başarıp bilginin özüne çok daha pratik, çok daha kısa sürede ulaşabilen insanlar çok fazla. Neden bizde onlardan biri olmayalım? Yapılması gereken tek şey ümidimizi yitirmemek.
    İnatla uygulama yapın.
    Sonucun adım adım geldiğini göreceksiniz








  2. Divane
    Üye





    ben okumayı sevmiyorum ki hızlı okuyayım :(
    nasıl alışkanlık kazanabilirim?




  3. Uğur Baki
    Devamlı Üye
    Alıntı Divane Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    ben okumayı sevmiyorum ki hızlı okuyayım :(
    nasıl alışkanlık kazanabilirim?
    Okuma alışkanlığı bir çoğumuzun hayatında önemli bir eksiklik olarak yer alır. Peki bu sorunu çözmek gerçekten o kadar zor mu?
    Türkiye’de öğrenciler hayatının büyük bir kısmını kitap, defter ve yazılı materyallerin bol olduğu bir ortamda geçirir. Buna rağmen kalıcı ve etkili bir okuma alışkanlığımızın olduğu söylenemez. Peki neden az okuyan bir toplumuz.
    Bu sorunun bireysel yönü kadar toplumsal ve siyasal boyutları da var. Bir çok askeri darbeyle beraber çeşitli kitaplar yasaklandı. Bir çok cemaat, örgüt ve siyasal organizasyon belli kitapları önerip geri kalanını yasaklar bir tavır içinde oldu. Eğlence kültürü arttı. Kitle iletişim araçları (TV, İnternet vb…) zamanın birçoğunu aldı. Büyük şehirlerde yoğun iş temposu stresi arttırıp çoğumuzu akşamları eve yorgun olarak gönderdi. Sebepler çoğaltılabilir. Ancak tüm bunları kitap okumamak için haklı bir gerekçe olarak görmek çok gerçekçi değil. Bu konuda Psikolojik Danışman ve Eğitimci Serkan GÜRGENCİ ailelere düşen görevlere işaret ederek şunları vurguladı:
    Okuma alışkanlığı erken yaşlarda başlamalı. Aile okul öncesinde görsel kitaplar eşliğinde çocuklara masal – hikâye kitapları okutmalı. Basit bilmeceler sorulmalı ve kısa yalın şiirler ezberletmelidir.
    Önemli günlerde (Doğum Günü) çocuklara oyuncak, giyim vb… hediyelerle beraber mutlaka kitapta alınmalı.
    Ailenin mutlaka evde kitaplar için özel bir köşe hatta mümkünse oda ayırması ve kitabın sürekli göz önünde bulundurulması gerekir.
    Ayda en az bir iki defa tarihi ya da önemli mekânları ziyaret ederken bunlara kütüphane ve Yayın evleri ziyaretleri de eklenmelidir.
    Okul Ortamında yapılması gerekenler konusunda öğretmenlere düşen görevler konusunda Psikolojik Danışman M. Hilmi EREN şunlar söyledi:
    Sene başında ders dışı okunacak kitaplarla ilgili mutlaka bir liste oluşturulmalıdır.
    Sınıf içinde her hafta yeni çıkan kitaplarla ilgili tanıtım yapılmalı. İlgili panolarda kitap duyuruları yapılmalı.
    Kütüphanecilik ve Kültür Edebiyat kulüplerinin faaliyetleri arttırılmalı ve büyük kütüphanelere ziyaretler yapılmalıdır. Kütüphaneden yararlanma konusunda bilgilendirme çalışmaları yapılabilir.
    En çok kitap okuyan öğrenciler ödüllendirilmelidir.
    Kurumların neler yapması gerektiği konusunda sitemize açıklama yapan Psikolojik danışman ve rehber öğretmen Kenan TÜRKER ise şunları ifade etti:
    Belediyeler ve kültür bakanlığı işbirliği ile kütüphanelerden en çok yararlanan kişiler ödüllendirilmeli. Bu öğrenciler Yurt dışındaki kütüphanelerle tanıştırılmalı.
    Küçük çaplıda olsa her mahallede birer kütüphane kurulmalı. Yurt genelinde büyük çağlı teşvik kampanyaları yapılmalı.
    Ayrıca Kenan TÜRKER; Kişilerin neler yapması gerektiği konusunda “Kitap tahlil grupları”nın oluşturulmasının önemine dikkat çekerek şunları söyledi: “Bu şekilde grup motivasyonu ile kişi kitap okuma alışkanlığına pozitif katkı sağlayabilir. Bununla beraber bir kitabı sonuna kadar okuduktan sonra diğer kitaba başlanmalı gibi bir ölçüt yerine belli günlerde belli kitaplar okuyarak aynı anda birkaç kitap okunabilir. Okunacak kitapların basitten zora göre sıralanması da oldukça önemlidir. Bu da anlaşılabilirliğe katkı sağlar ve motivasyonu arttırır. Bireysel olarak bir amaca yönelik olarak kitap okuma eylemişne girişmek daha kalıcı ve verimli bir kitap okuma alışkanlığına katkı sağlayabilir.” dedi.
    Okumada Yanlış Davranışlar:
    - Kitap mutlaka sesli okunmalıdır anlayışı doğru değildir. Çünkü gözün hareketleri seslerin telaffuzundan öncedir.
    - Heceleyerek okuma yanlıştır. Bütünlük önemldir.
    - Cümleleri tamamen ezberleme ve bütün kitabı ezberleyecekmiş gibi okumak yanlıştır. Kitabı bitirdiğimizde anlamadığımızı düşünsek bile gerçek şu ki farkında olmadan almamız gerekeni almışız. Bunu ilerleyen zamanlarda ifadelerimize yansıdığını fark etmeden anlamış oluruz.
    - Çocukların parmak işaretiyle kitap okumaları ilerde seri kitap okumalarını olumsuz etkileyebilir.
    İnsanlarda gelişim hızı erken yaşlarda daha fazladır. Erken yaşlarda okuma alışkanlığının kazandırılması yetişkin yıllarında kalıcı okuma alışkanlığı için oldukça önemlidir.




+ Yorum Gönder


1. sınıf okumayı hızlandırmak için neler yapılabilir,  1. sınıf okuma hızı nasıl arttırılır,  1. sınıfta okuma nasıl hızlandırılır,  1.sınıf okuma nasıl hızlandırılır,  okumayı hızlandırmak için ne yapmalı,  1 sınıf okuma hızı nasıl arttırılır