+ Yorum Gönder
Frmacil İslamiyet ve Sahabeler ve İslam Alimleri Forumunda İmam maturidi hayatı ve eserleri nedir Konusunu Okuyorsunuz..
  1. Suskun Karizma
    Devamlı Üye

    İmam maturidi hayatı ve eserleri nedir








    İmam-ı Maturidi

    İmâm el-Maturidi Kısaca Ebu Mansur el-Maturidi diye bilinen Ebu Mansur Muhammed bin Muhammed bin Mahmud el-Maturidi, Maveraünnehir'deki Semerkant şehrinin Maturidi köyünde doğmuştur Doğum tarihi konusunda kaynaklarda pek net bilgi bulunmamakla birlikte, tüm tarihçilerin ittifak ettikleri vefat tarihi 333/944'e ve hocalarından Muhammed bin Mukatil er-Razi'nin vefat tarihi olan 248/862 tarihine bakarak tahminen 238/853 yılı kabul edilmektedir Matüridî'nin milliyeti hakkında farklı görüşler mevcuttur: Bir iddiaya göre Türktür Bazı yazarlara göre ise Medine'nin meşhur Ebu Eyyub el-Ensari ailesinden gelmektedir Bu iddia Medine'nin bazı Arap ailelerinin Semerkant'a yerleşmiş olması gerçeği ile teyit edilmektedir

    İmam-ı Maturidi1.jpg


    Matüridî'nin yaşadığı devirde, İslâm dünyasında merkezi otoriteyi temsil eden Abbasi devleti bu gücünü kaybettiğinden birçok İslâm devletinin ortaya çıktığı görülmektedir Bunlardan birisi olan Samaniler Devleti Maveraünnehir bölgesinde hâkim olmuşturİslâm dünyasında hicri ikinci asırdan itibaren bir taraftan akla dayanan felsefî ilimler tercüme ve te'lif yoluyla yayılırken, diğer yandan yine akla ehemmiyet veren Mu'tezile ortaya çıkmış ve akaid görüş ve kanaatlerini yaymaya başlamıştıNakle bağlılığı ve teslimiyeti şiar edinen selef akidesi bu yeni cereyana karşı pek başarılı olamıyordu Halife Memun Mutezileyi resmi devlet görüşü yapması ile bu mezhep yaygınlaşmaya başlamıştı(218/833) Buna karşılık İslâm dünyasında usulu'd-din konusunda yeni izah tarzlarına ihtiyaç vardıBu yeni izah tarzları nakle bağlı kalmakla birlikte akla da ehemmiyet verecek selef metodu ile Mu'tezile mezhebinin iyi yanlarını birleştirmeliydi Bu yeni ihtiyacı karşılayan "ehl-i sünnet ilmi kelâmı" nı oluşturan, Maveraünnehir'de Ebu Mansur el-Maturidi ve Irak'ta Ebu Hasan el-Eşari (324/946) olmuştur Matüridî'nin yetiştiği coğrafya ve bu coğrafyaya hâkim Samaniler hakkında el-Makdisi (389/990) "Bu bölge ilim ve âlimler yönünden zirveye ulaşmış bir bölgedirİlim ve hayrın hazinesidir İslâmın aşılmaz muhkem kalesidir Bu ülkede fakihler âlimler, krallar seviyesine ulaşmışlardır" demiştir Samaniler devleti (389/999) yıkılıncaya kadar ilim adamlarını korumuş ve onlara destek olmuşturİşte böyle bir ortamda yaşayan İmam el-Matüridî'nin de ilmi münakaşalardan ve ilimden uzak kalması düşünülemezdi Matüridî'nin hocaları imam Ebu Hanife'nin talebelerinden olan Şeyh Ebu Bekr Ahmed bin İshak, Fakihu'l-Semerkandî lakabıyla bilinen Ebu Nasr Ahmed bin El-Abbas, Nuseyr bin Yahya el-Belhî ve Rey kadısı olan Muhammed bin Mukatil er-Razi'dir Mensupları tarafından alemü'l-Hüdâ (Hidayet sancağı), İmamü-l Hüda (Hidayet önderi), İmamü-l Mütekellimin (Kelamcıların lideri) gibi lakaplarla anılmasına ve çevresinde çok ün yapıp sevilmesine rağmen ne tuhaftır ki pek çok tabakat ve mezhep tarihi kitaplarında isminden bahsedilmemiştir
    İmam el-Maturidi tahsilindeki ilmi silsile itibariyle İmam-ı Azam Ebu Hanefi'nin görüşlerine ve onun mezhebine uyarak nakil yanında akla da büyük önem veren tutumunu benimsemiştir Gerek Semerkant'ta ve gerekse civarında muhtelif fırka ve mezhep ricaliyle giriştiği münazara ve mücadelelerde büyük başarılar elde etmiştir Maturidi, Karamitiler, Şiiler ve Mutezile mezhebiyle mücadele etmiştir Mücadelenin en büyük bölümünü Mu'tezile'ye karşı yaptığı münazaralar teşkil etmiştir Çağdaşlarından Ebu'l-Kasım Abdullah el-Ka'bi (ö 317/929) Bağdat'ta Mu'tezile akımının başıydıMaturidi, Kitap el-Tevhid adlı eserinde Ka'bi'nin görüşleriyle mücadele etmiştir Ayrıca üç kitabına karşı da üç kitapla cevap vermiştir Bu sıralarda doğuda Maturidi genel olarak Mutezililerle ve özel olarak da onların Bağdat grubuyla mücadele ederken, çağdaşlarından el-Eşari'nin de Irak'ta Mutezililerin Basra koluna karşı aynı görevi üstlendiğini görüyoruz

    Eserleri:
    Kelam tarihi boyunca yazılan eserlerde, Matüridî'nin eserlerinin tamamının listesi yer almamıştır
    1-Kitap et-tevhid,
    2-Risâle fi'l-âkaid,
    3-Şerh'ül fil-ekber,
    4-Reddü evaili'l-edille li'l-Kâ'bî,
    5-Reddü tekzîbi'l cedel li'l-Kâbî,
    6-Reddü usuli'l-hamse li'lBâhilî,
    7-Reddü kitabi'l-imame li ba'dı'r-ravafıd,
    8-er-Redd 'ale'l-karâmıta,
    9-Reddü kitabi'l-Kâ'bî fi va'îdi'l-füssâk,
    10-Beyanü vehmi'l Mu'tezile,
    11-Kitab el-makâlât,
    12-Kitâbu tefsiri'l-esma ve's-sıfat

    BMatüridî'nin usule dair eserleri:
    1-Me'ahizü'şerai' fî usûli'l-fıkh,
    2-el-Cedel fi usûlil-fıkh,
    3-Ed-Dürer fi usû'lid-din,
    4-el-Usûl
    C Matüridî'nin tefsir ve Kuran ilimlerine dair eserleri:
    1-Te'vilatü'l-Kur'ân,
    2-Risâle fi mâ la yecûzü'l vakfu aleyhi fi'l Kur'ân
    DMatüridî'nin vasâya ve münâcâta dair eseri:
    1-Vasaya ve münacaat
    Bunların dışında bir takım eserler de Matüridî'ye nisbet edilmektedir Fakat bunların müellife nispetini değerlendirecek belgeler mevcut değildir Eş'ari ile Matüridî'nin ihtilafları Matüridî, Eş'ari ile birlikte ehlisünneti temsil etmesi ve Mu'tezililerle mücadelelerinden dolayı fikirlerinde paralellik gözükmesine rağmen aralarında ihtilaf mevcuttur Bu ihtilafların sayısı bazı kaynaklarda 13 olarak telaffuz edilirken, bazılarında 40, hatta 73'e varan sayılarla ifade edilmektedir

    Matüridî ile Eş'ari arasındaki başlıca fikir ayrılıkları şunlardır:
    1Cüz'i irade: Eş'arilere göre cüz'i iradeyi Allah yaratır Matüridîlere göre ise cüz'i iradeyi Allah yaratmaz
    2Hüsün ve kubuh: Eş'arilere göre hüsün ve kubuh, yani bir şeyin iyi veya kötü olduğu aklen bilinemez Hüsün ve kubuh, Allah'ın emir ve nehiyleriyle bilinir Allah bir şeyi emrettiyse o şey iyidir Allah bir şeyi yasak etti ise o şey kötüdür Matüridîlere göre ise hüsün ve kubuh akıl ile idrak olunur Emir ve nehiy bir şeyin iyi veya kötü olduğuna delalet eder Herhangi bir şey iyi ise Allah onu emretmiştir Kötü ise Allah onu yasak etmiştir
    3Allah'ı tanıma: Eş'ariler, Allah'ı tanımanın şer'an vacip olduğunu söylerler Matüridîler ise Allah'ı tanımanın aklen vacip olduğu fikrindedirler
    4Tekvin: Eş'ariler tekvini itibarî bir sıfat olarak kabul ederler Hakikî sıfat olarak kabul etmezler Matüridîler ise tekvinin, kudret ve irade gibi hakiki bir sıfat olduğunu söylerler
    5Kula gücü yetmeyecek şeyleri teklif: Eş'arilere göre Allah'ın kula gücü yetmeyecek şeyleri teklif etmesi caizdir Mesela cisimleri yaratmak gibi Matüridîlere göre ise Allah'ın kulun gücü yetmeyeceği şeyleri ona teklif etmesi caiz değildir
    6İlliyet ve hikmet: Eş'ariler 'Allah'ın fiileri için sebep aranamaz' der Onun fiileri hikmet ile bağlı da değildir Çünkü Allah yaptığından sorumlu değildir Sorumlu olan kullardır Matüridîlere göre Allah abesten münezzehtir Allah'ın fiilleri hikmeti icabı meydana gelir Çünkü Allah Hakîm'dir, Alîm'dir Allah tekvinî fiilerinde ve teklifî hükümlerinde hikmetini gösterdi ve irade etti Hasılı Allah'ın fiileri hikmeti ile bağlıdır ve fiiller bir sebebe bağlıdır Bu Allah'ın abesle meşgul olmasının icabıdır Allah yaptıklarından sorumlu değildir
    7Ezelde ma'duma hitap: Eşariye'ye göre ma'duma ezelde ilahî hitap taalluk eder Buna göre Allah ezelde Mükellim'dir Matüridîye'ye göre Allah ezelde Mükellim değildir Çünkü ma'duma ezelde ilahi hitap taalluk etmez
    8Nübüvvet için Cinsiyet: Eş'arilere göre nübüvvet için erkeklik şart değildir, kadınlar da nebi olabilirler Nitekim Meryem, Asiye, Sare, Hacer, Havva ve Hz Musa'nın annesi nebidirler Nübüvvetin Matüridîlere göre ise nübüvvetin şartlarından birisi erkek olmaktır Kadınlar nebi olamazlar
    9İbadetin ifası: Eş'ariler müslim olmayanın ibadetle mükellef olduğu reyindedir Onlara göre gayri müslimler bu sebeple de ceza görürler Matüridîler ise, müslim olmayanların ibadeti ifa ile mükellef almadıkları reyindedirler Onlar küfürden dolayı ceza görürler ve fakat ibadeti ifa etmedikleri için cezaya çarptırılmazlar
    10İrtidat: Eş'arilerce mürted yeniden imana dönerse amelleri de avdet eder Matüridîlere göre ise mürted imana dönse de amelleri avdet etmez
    11Tevbe-i ye's: Eş'arilerce tevbe-i ye's makbuldür Maturilerce makbul değildir
    12Kur'ân: Eş'arilerce Kur'ân'ın bazı âyetleri, bazılarından büyüktür Matüridîlere göre ise, büyük olamaz
    Mensupları tarafından 'Hidayet sancağı', 'Hidayet önderi', 'Kelamcıların lideri' gibi övgülere mazhar olan ve buna rağmen tabakat ve mezhep tarihi kitaplarında isminden bahsedilmeyen Matüridî, hayatı boyunca ehl-i sünnet akidesini öğretmek ve müdafaa etmek için çaba göstermiştir Gerek tamamen akla dayanan Mu'tezile ile, gerekse nakle dayanan selef akidelerinin iyi yönlerini birleştirmiş ve ehl-i sünnet çizgisini muhafaza etmiştir








  2. AYPARE
    Devamlı Üye





    Ehli Sünnet İmamlarının birincisi olan Maturidi, Hanefi mezhebinin imamlarından olan ünlü bir Alimdir. Maturidinin Maturidilik mezhebinin kurucusu olduğu kabul edilir. Maturidi çok sevilen ve itibar edilen bir alim olmuştur insanlar üzerinde ki etkisi halen sürmektedir.




+ Yorum Gönder


maturidi nedir,  imam maturidinin hayatı,  mâtürîdî nedir,  maturidi kimdir kısaca